Thursday, September 28, 2023

SBDJ Siri 192: Makhluk Aneh Usung Mayat

SBDJ Siri 192: Makhluk Aneh Usung Mayat

"Apa sakitnya Pak Aji?" Tanya saya ingin tahu. Tiada jawapan dari Haji Basilam.

"Apa sakitnya, Pak Aji?" ulang saya.

"Doktor pun tak tahu apa jenis penyakitnya. Begitu juga dengan dukun dan pawang. Seluruh badannya bengkak-bengkak, dari liang roma keluar peluh bercampur darah."

Toyol jadi-jadian

"Dah berapa lama dia sakit macam tu?" Andi Kamarool memintas.

"Khabarnya, dah hampir enam bulan. Dia berselera mahu makan, bila makan apa yang disuap semuanya keluar."

"Kasihan," kata saya lemah.

Suasana kembali sepi. Saya terharu dengan penderitaan yang ditanggung oleh lelaki tersebut.

Andi Kamarool mengigit bibir, pada hemat saya dia juga berfikir seperti apa yang saya fikirkan. Haji Basilam menggeliat dan meluruskan sepasang kakinya untuk menghilangkan rasa lenguh-lenguh sendi.

"Semasa sakit itulah," suara Haji Basilam memecah kesepian.

"Dia memberitahu ketua kampung, pak imam dan kadi yang dia mahu mewakafkan sebahagian dari tanahnya yang berpuluh-puluh ekar untuk mendirikan masjid, surau, sekolah agama.

"Tanah ladang getah dan tanah sawah juga diwakafkan bagi membiayai masjid, surau, sekolah agama serta tenaga pengajar. Hanya, sebahagian kecil saja yang diberikan kepada isterinya."

"Orang bergelar dan kaya yang baik hati," saya memberi komen.

"Tetapi..." Haji Basilam tidak menyambung kata.

Wajah kata dan Andi Kamarool direnung tajam.

"Kenapa Pak Aji?" Saya terus menyoal.

"Sebaik saja dia mati dan selamat dikuburkan, keadaan menjadi sebaliknya." Haji Basilam berhenti lagi.

Dia menarik nafas sambil melepaskan keluhan kecil. Pandangannya, tertumpu ke arah tingkap yang terbuka lebar. Anak mata menangkap gerakan dedaun ciku yang disentuh bayu pagi.

Tindak-tanduk Haji Basilam itu mengundang keresahan dan tanda tanya dalam hati.

"Apa yang terjadi Pak Aji? cerita Pak Aji terputus-putus."

Ungkapan yang dihemburkan oleh Andi Kamarool membuat Haji Basilam tersentak. Sepasang anak matanya, kembali tertumpu ke wajah saya dan Andi Kamarool.

"Isterinya.."

"Kenapa dengan isterinya Pak Aji?" tanya saya tidak sabar.

"Dia melanggar wasiat arwah suaminya yang sudah diberitahu pada ketua kampung, tuan kadi dan pak imam. Dia menafikan yang suaminya membuat wasiat semacam itu."

"Perempuan tamak." Andi Kamarool meledakkan kemarahannnya.

"Semua harta benda yang diwakafkan itu dijual kepada orang kaya bukan Melayu yang berasal dari Nibung Tebal, Seberang Perai.

"Kemudian, secara diam-diam si janda tamak itu menghilangkan diri, membawa wang yang banyak." Haji Basilam senyum sambil mengaru pipi kirinya.

"Kenapa dia lari, Pak Aji?" Saya tidak berdaya melawan sabar.

"Kaum kerabat arwah suaminya yang tahu keadaan sebenar mula bertindak, mula mengutuknya. Mereka mahu patah-patahkan batang leher si janda."

"Kemana dia lari Pak aji?" Andi Kamarool pula bertanya Haji Basilam termenung sambil mengkedutkan kening, macam mengingati sesuatu.

"Ramai yang mengesyaki dia lari ke Kuala Tungkal di daerah Riau, kerana datuk neneknya berasal dari situ. Bila dicari oleh kaum kerabat arwah suaminya ke tempat tersebut, ternyata dia tak ada disitu," tutur Haji Basilam bersahaja.

"Memang, licin dan cekap orangnya," kata saya.

"Datuk kamu juga turut mencarinya ke sana. Usahanya sia-sia saja."

"Tanah yang dijual macamana?" Andi Kamarool menyoal.

"Tanah yang dibeli oleh orang kaya dari Nibong Tebal terus terbiar mejadi belukar. Bila mahu diusahakan atau dimajukan oleh pemiliknya, macam-macam kejadian pelik berlaku.

"Pernah pembeli datang melawat ke kawasan tersebut waktu siang, diburu gajah liar. Terpaksa lari lintang pukang dan akhirnya jatuh sakit. Berbulan-bulan duduk di hospital, bila sembuh terus jadi gila."

"Agaknya si wanita tu lepaskan penunggu," saya beri komentar.

"Entahlah, aku sendiri tak berani nak kata apa-apa. Terpulanglah kepada kamu berdua buat tafsiran," Haji Basilam senyum panjang lalu menyandarkan tubuhnya ke dinding.

PERSOALAN

Cerita yang diluahkan oleh Haji Basilam menimbulkan seribu pertanyaan dan persoalan dalam hati saya.

Diri Andi Kamarool saya tidak tahu tetapi, bukan sesuatu yang aneh jika dia juga berfikir seperti apa yang saya fikirkan.

Dua tiga kali saya lihat Andi Kamarool melagakan gigi atas dengan gigi bawah. Pada saat itu juga, saya segera terfikir kenapa manusia sanggup menafikan perkara yang sebenar.

Kenapa wasiat suami yang baik rela dikhianati oleh si isteri? Barangkali didorong oleh nafsu tamak haloba membuat manusia lupa diri.

"Apa yang kamu menungkan? Apa yang kamu fikirkan Tamar?"

"Tak ada apa-apa pak aji, tetapi apa yang saya fikirkan kenapa si pemuda itu secara mendadak saja mencari datuk."

"Semuanya terjadi secara kebetulan."

"Cara kebetulan?" Andi Kamarool seperti terkejut.

"Iya," angguk Haji Basilam serius.

"Cuba ceritakan pak aji," saya mendesak.

Sepasang tangan Haji Basilam menekan pangkal belikat kiri dan kanan. Dia kembali mengaru pipi kiri. Kesempatan itu saya manfaatkan untuk menghilangkan rasa lenguh dipunggung.

Saya bangun dan bergerak ke jendela, merenung keadaan diluar dan kemudian kembali duduk untuk mendengar cerita selanjut dari Haji Basilam.

"Waktu aku dan datuk kamu berjemah Isyak di masjid, seorang jemaah mengadu pada aku yang anak lelakinya baru berusia setahun, menangis sepanjang malam.

"Tangisan itu bermula dari waktu maghrib hingga matahari terbit, perkara itu sudah berlanjutan selama tiga bulan.

"Sudah puas berikhtiar, tidak juga mahu baik, apa yang peliknya bila waktu siang, budak tu tidur lena."

"Jadi Pak aji minta datuk si Tamar menolongnya?" Tanya kamarool.

"Iya," angguk Haji Basilam.

"Datuk setuju?" Muncul lagi pertanyaan dari saya.

"Setuju, ikhtiar dan usaha datuk kamu diperkenankan oleh Allah. Dengan segelas air dingin yang disapu ke muka budak tu, dia tidak lagi menangis malam. Dari situlah si pemuda tu mendapat tahu tentang kebolehan datuk kamu. Lalu dia mencuba."

"Memang perangai datuk kamu suka menolong orang sakit." sambil komentar, Andi Kamarool menepuk bahu saya.

"Itu amal jariahnya," tingkah Haji Basilam yang kamu sambut dengan ketawa.

CERITA

Bagi saya cerita dari Haji Basilam sudah berakhir. Tetapi, bagi Andi Kamarool masih belum berakhir.

Dia mahu tahu apakah punca atau jenis penyakit yang dideritai oleh janda kaya yang dianggapnya sebagai manusia tamak.

Andi Kamarool mahu tahu macamana bentuk dan rupa penyakit yang ditanggungnya.

Kerana faktor-faktor tersebut, tidak hairanlah dia terus mendesak Haji Basilam untuk menyambung cerita tersebut.

Pada peringkat awalnya, Haji Basilam agak keberatan untuk melanjutkannya. Desakan yang kuat dari Andi Kamarool membuat Haji Basilam mengaku kalah.

"Menceritakan kisah orang yang sudah meninggal dunia kepada orang lain yang masih hidup, bukanlah perbuatan yang baik, ditegah oleh ajaran agama kerana bila disebut-sebut roh simati tidak selesa," Haji Basilam menggunakan senjata terakhir untuk menolak hajat Andi Kamarool.

"Tujuan kita baik untuk mengingatkan orang yang hidup supaya jangan mengikuti jalan yang silap. Saya sekadar ingin tahu saja, setidak-tidaknya saya boleh beringat supaya jangan terkena macam dia," itu alasan Andi Kamarool, kenapa Haji meneruskan ceritanya.

Alasan yang diutarakan oleh Andi Kamarool dapat diterima oleh Haji Basilam. Dan dia pun berusaha memperlengkapkan cerita seperti apa yang dihajati oleh Andi Kamarool.

"Ada syaratnya," wajah Andi Kamarool ditatap oleh Haji Basilam.

"Apa syaratnya," tanya Andi Kamarool.

"Jangan dipanjangkan kepada orang lain.

"Saya berjanji," ikrar Andi Kamarool yang disambut oleh Haji Basilam dengan senyum. Penuh yakin dengan ikrar yang diluahakan oleh Andi Kamarool.

"Sebaik saja si sakit melihat wajah datuk kamu, dia pun menangis semahu-mahunya dan menyatakan hasratnya untuk balik ke tanah semenanjung.

"Dia mahu jumpa penghulu, Ketua kampung, pak imam dan tuk kadi. Dia juga nak jumpa dengan anak buah arwah suaminya," Haji Basilam memulakan cerita yang terputus dengan penuh keyakinan. Saya terus pasang telinga.

"Buat apa dia nak jumpa orang-orang tu pak aji?" Pertanyaan yang diajukan oleh Andi Kamarool membuat Haji Basilam tersenyum sinis. Ekor matanya mengerling tajam ke arah saya.

"Kamu tak dapat tangkap maksudnya, Andi."

"Tidak."

"Mudah saja. Dia mahu minta maaf atas perbuatannya yang lalu. Dia bersedia menebus kembali tanah yang dijual, bersedia menyempurnakan wasiat suaminya."

"Apa yang datuk beritahu padanya?"

"Datuk kamu beritahu, penghulu sudah bertukar ke tempat lain, Pak Imam meninggal dunia di Mekah, ketua kampung sudah pindah ke Sanglang Perlis. Tanah yang dijual terbiar begitu saja. Dia terus menangis."

TANAH

Menurut Haji Basilam, kerana tanah tersebut dipercayai menyimpan bijih yang banyak, pembeli (pemiliknya) mula menjalankan kerja¬kerja melombong ditanah tersebut.

Semua jentera berat yang bakal digunakan dalam kegiatan melombong yang ditempatkan dikawasan tersebut habis diterbalikkan oleh makhluk halus.

Para pekerja yang ditempatkan dirumah panjang (yang dibuat dari papan lapis) tidak dapat tidur dengan lena.

Setiap malam, mereka didatangi oleh sejenis makhluk yang menyerupai mayat yang sudah dikafankan dalam jumlah yang besar, kira-kira hampir seratus orang, mereka mengusung keranda mayat sambil mengetuk dan menerajang pintu rumah panjang.

Bila ada penghuni yang membuka pintu, mereka menghadiahkan secebis kain kafan berserta tulang yang dikeluarkan dari keranda usang yang dipikul.

Bila azan subuh dilaungkan kegiatan dilakukan oleh makhluk ganjil segera berakhir.

Cebisan kain kafan segera bertukar menjadi kulit binatang yang mengeluarkan bau busuk. Tulang menjadi daging yang dikerumuni ulat bersama bau yang boleh membuat seorang muntah tahi.

Jentara berat yang tidak dirosakkan segera dimanfaatkan oleh para pemandu yang mendakwa dirinya handal, tidak percaya dengan hal-hal ganjil atau ghaib.

Tetapi, apa yang pasti mereka terpaksa melalui pengalaman yang getir. Ketika mereka menggunakan jentolak untuk menumbangkan pokok, injin jentolak tiba-tiba mereka mati atau terbalik secara mengejut.

Jika tidak terbalik, si pemandu akan mengalami kecelakaan dalam bentuk lain, secara tidak semena-mena seperti dipatuk ular hitam, dihempap pokok atau dahan terjatuh dalam lubang yang mengakibatkan kaki mereka patah.

Pendek kata, setiap pohon yang terdapat dikawasan tanah yang sudah diwasiatkan itu, tidak boleh diusik sebarangan.

Kerana kejadian-kejadian yang dianggap aneh dan tidak masuk akal itu menyebabkan para pekerja lari. Walau diberi upah yang tinggi atau mahal, tidak ada siapa yang mahu bekerja.

"Semua cerita-cerita aneh yang berlaku, tidak disampaikan oleh datuk kamu kepadanya," Haji Basilam renung muka saya.

"Apa muslihatnya?"

"Tak ada apa-apa muslihatnya, kalau diberitahu mungkin sakitnya bertambah," jelas Haji Basilam.

Serentak saya dan Andi Kamarool anggukkan kepala.

"Wanita tu, masih beruntung kerana ada jiran yang mahu ambil tahu tentang dirinya, kalau tidak, keadaannya tentu lebih teruk lagi," Andi Kamarool sengaja mengemukakan pertanyaan agar Haji Basilam tidak berhenti bercerita.

Ternyata teknik yang digunakan itu berhasil. Haji Basilam seperti mendapat kekuatan baru untuk melanjutkan perbualan.

"Setelah bersoal jawab, pemuda yang menjemput kami itu mengaku yang dia adalah suami si sakit yang dikahwini secara senyap-senyap. Umur budak lelaki itu dalam lingkungan tiga puluhan, sedangkan umur si sakit sudah hampir lapan puluhan."

"Itulah sebabnya, bila dia menjemput datuk dan Pak aji dia memperkenalkan dirinya sebagai jiran. Dia malu riak mengaku sebagai suami pada wanita tua," saya luahkan pendapat.

"Mungkin cakap kamu ada benarnya," balas Andi Kamarool.

Saya lihat Haji Basilam anggukkan kepala. Saya kira dia setuju dengan pendapat yang saya katakan.

"Seperti biasa, sebelum melakukan sesuatu, datuk kamu akan bertanya tentang perkara agak ganjil yang selalu dibuat oleh orang yang sedang sakit," tidak saya nafikan kebiasaan datuk seperti apa yang dikatakan oleh Haji Basilam itu.

Bila keterangan yang diberi memuaskan hati, barulah datuk bersedia menolong orang yang terlantar sakit.

"Menurut kata budak lelaki tu.." kali ini tekanan nada suara Haji Basilam agak meninggi seperti memperolehi kekuatan tersendiri.

"Dalam masa-masa tertentu terutama waktu malam, wanita itu akan menjerit dan meracau tidak tentu arah, tidak mahu makan, tidak boleh melihat wang. Kalau melihat wang, badannya menggeletar dan berpeluh kemudian terus jatuh pengsan," sambung Haji Basilam.

"Kasihan dia pak aji?" Andi Kamarool bersuara lemah.

"Kami juga diberitahu, sudah hampir setahun dia tidak boleh berdiri dan terpaksa baring menanggung sakit."

BANGUN

Secara mendadak Andi Kamarool bangun, berlari ke muka pintu. Berdiri disitu, merenung ke setiap sudut halaman macam ada sesuatu yang dicarinya.

Andi Kamarool kembali mendekati saya lalu memberitahu, yang dia seperti terdengar ada suara orang yang memanggil namanya.

"Lupakan saja, perkara yang kamu dengar," Haji Basilam bagaikan tahu apa yang dirasai oleh Andi Kamarool.

"Berbalik pada cerita kita tadi pak aji, apa tindakan datuk saya selanjutnya."

"Dia agak keberatan, tetapi kerana dirayu oleh si pemuda berkali-kali hatinya menjadi lembut."

"Syukurlah kerana datuk mahu menolongnya," tanpa disedari terkeluar kata-kata itu dari kelopak bibir.

Haji Basilam ketawa kecil, saya tidak tahu apakah ketawa itu terjadi secara kebetulan atau ketawa menyindir.

Kata Haji Basilam lagi, sebagai memenuhi harapan budak lelaki yang menjemputnya, datuk segera menyuruh si pemuda menyediakan segelas air tawar dan sehelai daun kunyit yang sudah tua.

Permintaan datuk segera dipenuhi. Daun kunyit tua segera digosok oleh datuk dengan belakang tangan beberapa kali.

Tujuannnya berbuat demikian untuk menghilangkan habuk, ulat atau sebarang kekotoran yang melekat pada daun kunyit.

Bila sudah dipasti dan diyakini yang daun kunyit itu sudah bersih lalu bahagian hujung daun dibenamkan dalam air putih. Dibiarkan beberapa minit sebelum dipusingkan berkali-kali.

Semasa melakukan perbuatan itu datuk bagaikan menafikan kehadiran Haji Basilam dan si pemuda yang berada dekatnya. Dia seolah-olah hanya berdepan dengan si sakit saja.

Daun kunyit tua yang masih dilekati air terus dilekapkan ke pangkal telinga sebelah kanan. Manakala air putih dijaramkan ke bahagian kepala yang seluruhnya sudah dikuasai rambut putih yang kusut masi.

Bila semua kerja tersebut selesai dilakukan, datuk terus berdiri. Kemudian perlahan-lahan dia merendahkan tubuhnya hingga dia duduk dalam keadaan mencangkung untuk beberapa saat saja. Setelah itu barulah dia duduk dalam keadaan biasa.

Tiba-tiba datuk terus memegang ibu jari kaki kanan pesakit. Secara mendadak seluruh tubuh pesakit tersintak-sintak macam terkena kejutan letrik sambil mengerang seolah-olah mengalami sakit yang amat sangat.

"Kesian dia, lepaskan ibu jari. Dia menangis pakcik." Rayu si pemuda dengan wajah yang sedih.

Datuk anggukkan kepala dan ibu jari kaki kanan yang dipegang segera dilepaskan.

"Beri dia minum air ini." Datuk segera menghulurk'an gelas berisi air putih yang ditawar kepada si pemuda.

Arahan datuk segera dilaksanakan. Setelah meneguk air tersebut, pesakit nampak lemah sekali dan akhimya terus terlena.

Datuk pun beralih tempat duduk, menyandarkan belakang pada tiang seri.

"Bila dia terjaga, beri minum air dalam gelas. Cuma ini saja ikhtiar yang mampu saya buat. Semoga Allah memberkati usaha ikhtiar saya. Marilah kita berdoa supaya dia cepat sembuh." Si pemuda mengikuti gerak bibir datuk dengan penuh teliti.

"Apakah dia ada harapan untuk sembuh pakcik?" tanya si pemuda.

Datuk termenung sebentar dan menetap wajah sipemuda dengan penuh rasa simpati.

"Susah nak cakap, pada zahirnya harapan tu tak ada," nada suara datuk lemah, wajahnya nampak sayu sekali.

"Itu penclapat zahir saja. Tetapi, kuasa Allah mengatasi segala-galanya. Bersabar dan berdoalah, mudah-mudahan dengan izin Allah dia akan sembuh." Haji Basilam segera memujuk si pemuda yang nampak resah. Dan datuk segera mendekati sipemuda.

"Sabarlah anak, biarlah kami pulang dulu," datuk membisikkan kata¬kata ke telinga pemuda sambil jari-jarinya menepuk belakangnya kemesraan.

"Kami balik dulu," ulang datuk.

Si pemuda anggukkan kepala. Dia merestui kepulangan datuk dan Haji Basilam hingga ke kaki tangga.

"Kalau ada apa-apa masalah, datang jumpa kami bila-bila masa," pesan datuk.

"Baik, terima kasih."

Si pemuda anggukkan kepala dan terus masuk ke rumah. Datuk dan Haji Basilam meneruskan perjalanan pulang.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 192/284

BACA: SBDJSiri 191: Kubur Di Panah Petir
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Wednesday, September 27, 2023

Kemiskinan Alat Politikus Dan Kapitalis Menambah Kekayaan

Kemiskinan Alat Politikus Dan Kapitalis Menambah Kekayaan

Orang miskin dalam konteks Malaysia dikaitkan golongan B40 (bottom 40 percent). Pendapatan bulanan kumpulan B40 dibawah pendapatan paras garis kemiskinan (PGK) iaitu kurang daripada RM2,208 sebulan.

Kemiskinan di Malaysia

Justeru kemiskinan, tentunya cara hidup dan budaya harian B40 berbeza daripada golongan M40 (middle 40 percent) yang berpendapatan di antara RM4,850 sehingga RM10,959 sebulan, apatah lagi kumpulan T20 (top 20 percent) berpendapatan 20 peratus tertinggi sebanyak RM10,959 ke atas dan merupakan penggerak ekonomi dan majikan golongan B40 dan M40.

Data menunjukkan majoriti rakyat Malaysia adalah golongan miskin. Seramai 26.8 juta daripada 32 juta rakyat negara ini tergolong dalam kategori itu.

Jika kemiskinan dianggap kesalahan dan menjijikkan, di kiri dan kanan kita adalah golongan yang tidak boleh diharapkan untuk kehidupan yang lebih baik.

Anak, cucu dan cicit orang miskin akan berada di mana-mana. Di desa atau kota, kemiskinan akan terus menggila.

Protokol dan hukum ditegakkan oleh T20 untuk memastikan kelangsungan mereka dipertahankan.

Menjadi bangsawan baru

Golongan cerdik pandai, intelektual, profesor dan sarjana sering mengaitkan kemiskinan sebagai penyakit.

Rakyat yang miskin juga dikaitkan dengan amalan mengabaikan pendidikan serta leka berfoya-foya.

Kapitalisme pula melihat kemiskinan sebagai peluang mengaut keuntungan.

Ketika Revolusi Industri dan Revolusi Perancis, kalangan miskin menjadi alat kepada kapitalis untuk menghalalkan tindakan mereka meruntuhkan kekuasaan feudal yang dikaitkan perhambaan.

Dinasti dan istana runtuh. Kapitalis menjadi tuan baru yang dikaitkan korporat.

Rakyat bawahan yang miskin - dengan taraf hidup mereka yang rendah - akan tetap menjadi alat atau jentera kepada penguasa yang khianat.

Sehingga ke abad 21, dunia gagal membanteras kemiskinan kerana kemiskinan adalah peluang untuk kapitalis menambahkan kekayaan.

Ia berkembang bersama sekutunya yang disebut politikus. Mereka membentuk kroni bersama orang politik untuk mentadbir dunia ketiga dengan rakus.

Mereka menjadi bangsawan baru dengan istana kekuasaan yang lebih agam.

Orang miskin akan kekal sebagai buruh untuk membantu orang politik dan kroni niaga mencapai keuntungan maksimum.

Dari segi politik pula, kemiskinan adalah peluang pihak yang berkuasa mengekalkan kekuasaan.

Program pembangunan dan bantuan rakyat diperkenal untuk mengikat sokongan kepada pemerintah.

Budaya mengharap kalangan bawahan akhirnya mencipta tradisi bodek menerusi peti undi yang kononnya demokratik.

Pemerintah pula menggunakan hukum dan akta untuk membantu golongan sendiri mencipta keuntungan bilion ringgit. Marhaen, golongan yang dianggap hina, akan kekal miskin.

Bergerak menyusun kekuatan

Orang bawahan akan kekal memberontak kerana pemberontakan adalah peluang terakhir untuk hidup, atau - jika tidak - terpaksa mengalah.

Perubahan besar dalam pertanian, pembuatan dan pengangkutan dalam Revolusi Perindustrian pada akhir kurun ke-18 dan awal kurun ke-19 memberi kesan yang besar kepada sosioekonomi dan kebudayaan di Britain.

Perubahan ini seterusnya merebak ke seluruh Eropah dan Amerika Utara sebelum melebar ke serata dunia melalui proses yang dikenali sebagai perindustrian.

Revolusi Perindustrian merupakan satu titik perubahan penting dalam sejarah manusia, sama seperti penemuan perladangan atau kebangkitan negara kota.

Peladang British menjadi pedagang antarabangsa dengan menyediakan makanan yang cukup dan tenaga buruh yang banyak, lalu pemilik tanah menjadi pengusaha ladang dan peningkatan perdagangan antarabangsa.

Kaum buruh yang diperlakukan tidak adil oleh pengusaha mulai bergerak menyusun kekuatan untuk memperbaiki nasib.

Mereka kemudian membentuk organisasi yang lazim disebut gerakan sosialisme didorong pemikiran Thomas Marus yang menulis buku Utopia.

Tokoh yang paling popular dalam penggerakan pemikiran ini adalah Karl Marx dengan bukunya Das Kapital.

Pengusaha atau kapitalis umumnya mempunyai pengaruh yang kuat dalam pemerintahan untuk melakukan imperialisme demi kelangsungan industrialisasinya.

Dengan demikian, lahirlah imperialisme moden, iaitu perluasan daerah sebagai tempat pemasaran hasil industri, mencari bahan mentah, penanaman modal yang surplus dan tempat mendapatkan tenaga buruh yang murah.

Dalam hal ini, England yang menjadi pelopornya.

Revolusi Perancis 1789–1799 adalah era sosial radikal dan pergolakan politik. Kesannya melata ke seluruh dunia apabila perhambaan tumbang dan sistem monarki feudal runtuh.

Mengharap naungan atasan

Bagaimanapun, sejarah tidak mungkin aman kerana tumbangnya satu rejim akan melahirkan rejim diktator lain.

Hari ini diktator bukannya rejim tentera feudal yang dilengkapi senjata tapi kalangan korporat, kapitalis yang bersekutu dengan politikus yang membentuk kronisme moden.

Mereka berada di atas undang-undang kerana sistem hukum dicipta untuk kepentingan mereka.

Ada orang yang sudah dijatuhi hukuman bebas ke mana sahaja termasuk bermain golf di luar negara kerana wujudnya sistem yang membebaskan mereka.

Walaupun sudah menyamun berbilion ringgit, ada yang tergamak memanggilnya 'bos' semata-mata kerana nilai jenayah yang dilakukan.

Bagi orang bawahan yang mengharapkan naungan atasan, mereka sanggup membisu apabila balak ditebang, pulau dijadikan tanah kesultanan.

Gara-gara kemiskinan, sistem kasta yang sudah lama dibanteras oleh Mahatma Ghandi seakan-akan wujud semula.

Rakyat bawahan akan kekal dalam sistem perhambaan moden. Kemiskinan, putus asa dan rendah diri akan menjadi barah dalam masyarakat.

Sarjana, profesor, cendekiawan dan cendawan sepatutnya membantu membentuk peradaban, bukan mencemuh.

Penulis ialah IMLAN ADABI, mantan wartawan dan sasterawan.

Semoga memberi manfaat.

Saturday, August 19, 2023

Sambutan Hari Orang Utan Sedunia

Sambutan Hari Orang Utan Sedunia

Sambutan Hari Orang Utan Sedunia yang disambut pada 19 Ogos setiap tahun, adalah satu program istimewa yang dianjurkan oleh Malaysian Palm Oil Green Conservation Foundation (MPOGCF) bertempat di Zoo Negara, sebagai inisiatif untuk menyelamatkan spesis orang utan yang kian pupus.

Lindungi Orang Utan

Menurut jurucakap MPOGCF, tujuan sambutan ini adalah untuk menguar-uarkan kepada semua bahawa kita bukan sahaja memberi keutamaan kepada industri sawit, tetapi turut memelihara biodiversiti hidupan liar antaranya Orang Utan.

Kita mahu menangkis dakwaan pihak luar bahawa industri sawit ialah satu industri yang mengancam kepada hidupan liar, katanya.

Beliau turut menyeru seluruh rakyat Malaysia untuk menyokong usaha pemuliharaan Orang Utan dengan mengutamakan produk sawit mampan yang mendapat pengiktirafan pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO).

Ancaman terbesar populasi Orang Utan ialah aktiviti pemburuan haram dan Orang Utan Borneo dikategorikan haiwan kritikal terancam oleh International Union for Conservation of Nature (IUCN) dengan populasi dianggarkan berjumlah 104,700 ekor.

Laporan Tabung Hidupan Liar Sedunia (WWF) pada 2019, berdasarkan tinjauan ke atas sarang Orang Utan dalam tempoh Mei 2014 hingga Mac 2017 mendapati populasi Orang Utan di Sabah adalah stabil selama 15 tahun.

Namun, hasil kajian sama bagaimanapun mendapati populasi Orang Utan Borneo di hutan yang dikelilingi ladang sawit menunjukkan trend penurunan.

Berdasarkan hasil kajian WWF itu, industri sawit Malaysia menerusi MPOGCF menjalankan beberapa aktiviti pemuliharaan terhadap haiwan yang dilindungi itu.

Antaranya, program penanaman sejuta pokok untuk rehabilitasi habitat Orang Utan melibatkan kawasan seluas 2,500 hektar di Hutan Simpan Ulu Segama-Malua di Lahad Datu.

MPOGCF juga membiayai Unit Penyelamat Hidupan Liar (WRU) untuk menyelamatkan dan memindahkan Orang Utan ke habitat selamat.

Sebanyak 61 Orang Utan berjaya diselamatkan WRU dalam tempoh 2010 hingga 2020.

Lingkungan hidup Orang Utan

Orang utan adalah binatang cerdas yang hidup di hutan hujan tropika dan kerana lingkungan mereka dirosakkan, maka populasi Orang Utan menjadi semakin sedikit.

Di hutan hujan tropika, biasanya Orang Utan tinggal di pepohonan kawasan rendah, dataran yang terdapat banyak sungai kecil dan berlumpur.

Orang Utan boleh ditemui di Asia Tenggara, di seluruh Kalimantan serta di Sumatera.

Spesies

Orang Utan hanya memiliki 1 spesies tapi memiliki 2 subspesies iaitu Orang utan Kalimantan yang berwajah lebih bulat dan lapisan pipinya lebih menonjol ke depan jadi terkesan cekung dan Orang utan Sumatera, berwajah panjang tapi sempit serta rambut lebih tebal panjang dan terang daripada Orang Utan Kalimantan.

Spesies terancam

Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok

Untuk melihat orang utan di Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok di Sandakan, pengunjung perlu berjalan antara 10 hingga 15 minit meniti laluan papan menuju ke pelantar yang dikelilingi hutan.

Kini selepas lebih 50 tahun, pusat berkenaan yang terletak dalam hutan simpan Kabili-Sepilok seluas 4,294 hektar bukan saja menguruskan orang utan, malah sebagai 'ibu' kepada bayi orang utan yang kehilangan ibu.

Susulan pelbagai cabaran termasuk kemusnahan habitat, pemburuan haram dan perdagangan haiwan peliharaan haram, jumlah orang utan di Borneo ketika ini dianggarkan cuma 57,000 ekor, manakala di Sabah antara 11,000 hingga 15,000.

Mengikut senarai merah Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa (IUCN), orang utan kini berada pada tahap kritikal terancam berdasarkan jumlah yang semakin berkurangan, manakala pemburuan dan kehilangan habitat terus berlaku pada tahun 2016.

Jika inisiatif melindungi orang utan tidak terus diperkasa, mungkin kita boleh kehilangan haiwan ini apabila status orang utan dalam kawasan liar naik satu tahap lagi ke tahap pupus dalam senarai merah IUCN.

Orang utan antara mamalia mempunyai paling rendah jangka hayat iaitu 62 tahun dan dari segi tabiat, ia bukan jenis keluarga.

Bagi orang utan betina, ia hanya boleh melahirkan satu anak dalam jangka enam hingga sembilan tahun dan mengambil masa lebih lama untuk menjaga bayinya.

Sebab itu, usaha perlu diambil bagi melindungi Orang Utan kerana potensi kematian lebih tinggi berbanding populasinya.

Semoga memberi manfaat.

Friday, June 30, 2023

Kezaliman As-Sufyani Dan Perang Di Tanah Arab Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Kezaliman As-Sufyani Dan Perang Di Tanah Arab Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Sejurus sebelum Imam Mahdi muncul, akan muncul terlebih dahulu as-Sufyani, yang dikatakan muncul di tengah-tengah Damsyik. Dia akan menjadi pemerintah di sana dan membina angkatan tentera yang kuat, ramai dan lengkap. Dia seorang yang pintar bercakap dan mendapat sokongan daripada rakyatnya dalam setiap apa yang dilakukan termasuk memerangi Imam Mahdi.

Kezaliman As-Sufyani

As-Sufyani akan dibantu oleh bapa saudaranya iaitu Kalb. Dia akan memerangi sesiapa sahaja yang berani menentangnya. Penindasan akan berleluasa di setiap pelosok dunia. Dia membunuh sesuka hati, sehingga wanita mengandung dan kanak-kanak kecil pun turut dibunuh tanpa belas kasihan.

Satu pasukan tentera as-Sufyani yang besar jumlahnya dihantar ke Kufah dan mereka memerangi penduduk Khurasan, melakukan kerosakan yang amat besar dan membunuh penduduknya dalam jumlah yang amat ramai.

Pada ketika itulah munculnya Panji-panji Hitam yang pasukan tenteranya sedikit tetapi amat kuat dan gagah. Pasukan ini berjaya menghalang pasukan tentera as-Sufyani daripada terus melakukan kerosakan.

Satu pertempuran yang sangat dahsyat berlaku mengakibatkan ramai tentera dari kedua-dua pasukan terkorban, namun ternyata yang ramai terkorban itu adalah dari pasukan as-Sufyani, menyebabkan mereka kalah dengan seteruk-teruknya.

Kebetulan pada masa itulah, seruan-seruan dari langit berulang kali menyebut-nyebutkan nama Imam Mahdi, menyebabkan beliau sudah menjadi sebutan ramai.

As-Sufyani dengan segera menghantar satu lagi pasukan tenteranya dalam jumlah yang besar dari arah Iraq untuk menghapuskan Imam Mahdi.

Mereka sampai ke Madinah lalu menghancurkan kota itu, membunuh seramai-ramai penduduknya termasuk wanita mengandung, orang-orang tua dan kanak-kanak kecil.

Akhirnya Madinah hampir-hampir menjadi kota sepi, dengan yang tinggal hanyalah binatang-binatang liar dan runtuhan-runtuhan bangunan.

Seterusnya pasukan as-Sufyani meneruskan perjalanannya ke Mekah tetapi dalam perjalanan, di kawasan berhampiran Zul Hulaifah, keseluruhan pasukan ini ditelan bumi. Tiada yang selamat melainkan dua orang yang segera menyampaikan berita buruk itu kepada as-Sufyani.

Bagaimanapun, berita buruk itu tidak menakutkan as-Sufyani walau sedikit pun.

Akhirnya dalam satu peperangan, Imam Mahdi berjaya menangkap As-Sufyani lalu menyembelihnya di tepi laut.

Kemudian Imam Mahdi memerangi Kalb pula, lalu dibunuh, sama seperti yang diperbuat kepada As-Sufyani sebelumnya.

Seluruh harta benda mereka berdua ini akan dirampas dan dimasukkan ke dalam Baitulmal.

PERANG ANTARA 3 PUTERA ARAB

"Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yahya dan Ahmad bin Yusuf keduanya berkata; 'Telah menceritakan kepada kami Abdurrazaq dari Sufyan At Tsauri dari Khalid bin Al Khadza dari Abu Qilabah dari Abu Asma Ar Rahabi dari Tsauban dia berkata: "Rasulullah saw bersabda: "Kelak tiga orang akan berperang di perbendaharaan kalian ini (iaitu Ka'bah) dan kesemuanya adalah anak khalifah. Dan tidak ada yang menang melainkan satu orang, lalu muncullah bendera-bendera hitam dari wilayah timur, lantas mereka memerangi kamu (orang Arab) dengan suatu peperangan yang belum pernah dialami oleh kaum sebelummu. Jika kalian melihatnya, maka berbai'atlah kepadanya walaupun sambil merangkak di atas salji, kerana sesungguhnya dia adalah khalifah Allah Al Mahdi." (Riwayat Ibn Majah)

Hadis yang mashyur di atas molek dibaca dengan hadis yang lain agar kesinambungan ceritanya lebih jelas.

Dari Ummu Salamah, dia mengatakan bahawa Rasulullah saw bersabda: "Manusia akan berbalah setelah kewafatan seorang Khalifah. Seorang lelaki dari Madinah akan melarikan dirinya ke Mekah. Beberapa orang Mekah akan memaksa beliau agar menerima bai'at mereka kepada beliau di antara Rukun dan Al Maqam. Satu pasukan tentera dari Syam akan dihantar menentang beliau dan mereka akan ditelan bumi di Baida' (padang pasir di antara Mekah dan Madinah). Apabila diketahui manusia, mereka datang berbondong dari Syam dan Iraq untuk membai'at beliau. Kemudian muncul pula seorang dari Kaum Quraish yang ibunya dari suku Kalb, menentang beliau dan akan ditewaskan; peperangan tersebut dinamakan Perang Kalb. Mereka yang tidak menyaksikan ghanimah peperangan itu adalah malang. Al-Mahdi akan membahagi-bahagikannya dan memerintah mengikut Sunnah Baginda SAW. Kemudian beliau wafat dan Kaum Muslimin akan mensolatkan beliau." (Riwayat Abu Daud)

Tegaknya Khilafah di Baitul Maqdis

Maka petanda munculnya Imam Mahdi adalah terjadi goncangan (gempa) dan perselisihan (kesedihan) antara manusia terlebih dahulu, maka sebelum terjadi gempa dan perselisihan akan diawali dengan tegaknya khilafah di Baitul Maqdis.

Kenapa khilafah harus di Baitul Maqdis? Kerana Baitul Maqdis merupakan benteng terakhir kaum muslimin, selain itu kota Madinah menuju fasa kehancuran.

Rasulullah SAW bersabda:

Dari Malik bin Yukhamir dari Mu'adz bin Jabal ia berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, "Ramainya Baitul Maqdis adalah tanda kehancuran kota Madinah, hancurnya kota Madinah adalah tanda terjadinya peperangan besar, terjadinya peperangan besar adalah tanda dari pembukaan kota Konstantinopel dan pembukaan kota Konstantinopel adalah tanda keluarnya Dajjal." (HR: Abu Daud).

MEMERINTAH SELAMA 7 TAHUN

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, "Dari Abu Sa'id Al Khudri ia berkata, Rasulullah SAW bersabda: "Al Mahdi itu dari keturunanku, dahinya lebar dan hidungnya mancung, ia akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana bumi pernah dipenuhi dengan kejahatan dan kezaliman. Ia akan berkuasa selama tujuh tahun." (HR: Abu Daud).

Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, "Bahawasanya al-Mahdi tidak akan keluar hingga jiwa-jiwa yang tak berdosa (suci) terbunuh. Apabila jiwa-jiwa suci itu terbunuh maka penduduk langit dan bumi marah atas kematian mereka. Lalu orang-orang mendatangi al-Mahdi, mereka mengaraknya seperti seorang pengantin diarak kepada suaminya pada malam pesta pernikahannya." (Musannif Abu Syaibah)

Wallahu a'lam.

Tuesday, June 27, 2023

7 Makanan Tinggi Vitamin A

7 Makanan Tinggi Vitamin A

Vitamin A ialah vitamin yang larut lemak yang boleh diperolehi daripada sumber haiwan ataupun tumbuhan yang diperlukan oleh badan untuk sistem penglihatan.

Fungsi kedua vitamin A ialah untuk tumbesaran dan integriti sel epitelium dan fungsi imun dalam badan.

Kekurangan vitamin A dikalangan orang dewasa boleh menjejaskan beberapa fungsi seperti penglihatan, imuniti, reproduktif dan juga dikaitkan dengan penyakit anemia akibat kekurangan vitamin A.

Keperluan Vitamin A

Recommended nutrient intake (RNI) atau pengambilan nutrien yang disyorkan bagi vitamin A untuk rakyat Malaysia adalah seperti berikut:

Berikut ialah senarai makanan yang tinggi vitamin A:

1. Hati Ayam

Kandungan vitamin A: 16,000 mikrogram bagi setiap 100 gram.

RNI: melebihi 100% daripada RNI (berdasarkan kadar bagi lelaki dan wanita dewasa).

2. Hati Lembu

Kandungan vitamin A: 9,000 mikrogram bagi setiap 100 gram.

RNI: melebihi 100% daripada RNI (berdasarkan kadar bagi lelaki dan wanita dewasa).

3. Telur Ayam

Kandungan vitamin A: 304 mikrogram bagi setiap 100 gram.

RNI: 51% daripada RNI (berdasarkan kadar bagi lelaki dan wanita dewasa).

4. Telur Itik

Kandungan vitamin A: 208 mikrogram bagi setiap 100 gram.

RNI: 35% daripada RNI (berdasarkan kadar bagi lelaki dan wanita dewasa).

5. Buah Mangga

Kandungan vitamin A: 214 mikrogram bagi setiap 100 gram.

RNI: 35.7% daripada RNI (berdasarkan kadar bagi lelaki dan wanita dewasa).

6. Buah Betik

Kandungan vitamin A: 193 mikrogram bagi setiap 100 gram.

RNI: 32.2% daripada RNI (berdasarkan kadar bagi lelaki dan wanita dewasa).

7. Buah Tembikai

Kandungan vitamin A: 68 mikrogram bagi setiap 100 gram.

RNI: 11.3% daripada RNI (berdasarkan kadar bagi lelaki dan wanita dewasa).

Semoga memberi manfaat.

Tuesday, June 20, 2023

 Akan Terjadi Kekayaan Melimpah Ruah Di Akhir Zaman

Akan Terjadi Kekayaan Melimpah Ruah Di Akhir Zaman

Nabi SAW melalui sabdanya bahawa pada akhir zaman manusia akan berhadapan dengan harta kekayaan yang melimpah ruah. Manusia pada satu ketika amat mudah memperolehi harta dengan rezeki yang dikurniakan.

Kekayaan Melimpah Di Akhir Zaman
Gambar hiasan.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud, "Hari Kiamat tidak akan terjadi sehingga harta kamu melimpah. Sehingga orang yang mempunyai harta merasa hairan, siapakah yang mahu menerima sedekahnya. Bahkan di saat dia menawarkan hartanya kepada orang lain, tawarannya itu dijawab dengan perkataan, Aku tidak memerlukan hartamu." (Hadis Riwayat al-Bukhari, az-Zakāh, hadith no. 1412 – Fath al-Bari 3/330)

Dalam hadis lain, Baginda bersabda yang bermaksud, "Kemudian melimpahnya harta sehingga seseorang yang sudah diberi 100 dinar pun masih tetap merungut." (Daripada matan hadis oleh al-Bukhari dalam al-Jizyah wa al-Muwada'ah, hadis no. 3176- Fath al-Bari 6/320)

Berdasarkan dua riwayat hadis ini, terdapat lima pemahaman yang diperjelaskan bagi menggambarkan melimpahnya harta sebagai tanda semakin hampirnya kiamat.

Pertama, harta yang melimpah disebabkan harta simpanan yang diperoleh oleh kaum Muslimin daripada penaklukan.

Nabi SAW bersabda maksudnya, "Sesungguhnya akan dibuka kepada kamu Syam, Rom dan Parsi sehingga masing-masing daripada kamu akan mendapat bahagian unta dengan jumlah tertentu, lembu dengan jumlah tertentu dan juga kambing, sehingga mereka yang mendapat bahagian seratus dinar pun masih lagi merungut dengan bahagiannya." (H.R Ahmad, baqi Musnad al-Anshar, Hadis no. 22547- al-Musnad 5/340)

Hadis di atas menjelaskan satu bentuk limpahan harta disebabkan pembukaan wilayah pada zaman sahabat berdasarkan perkataan pembahagian yang berlaku dikalangan mereka. Pembukaan wilayah baharu berhasil memperolehi sumber yang sangat banyak.

Pada penghujung hadis, Rasulullah SAW menjelaskan terdapat masalah dalam pembahagian harta tersebut apabila ada dianatara mereka yang merungut tentangnya.

Namun, mereka yang merungut itu bukan di kalangan sahabat, tetapi mereka yang turut serta dalam pembukaan kota tersebut.

Kedua, maksud melimpahnya harta adalah peristiwa yang terjadi pada masa pemerintahan Umar bin Abdul Aziz yang memperlihatkan banyaknya harta rampasan perang.

Ini berdasarkan sabda Baginda Nabi SAW yang bermaksud, "Bersedekahlah kamu kerana pada satu masa kamu akan menjumpai seorang lelaki berjalan dan membawa hartanya untuk disedekahkan, namun tiada seorang pun yang ingin menerimanya. Kemudian orang yang ingin menerima sedekah itu berkata, sekiranya kamu datang kelmarin membawa sedekah itu, nescaya aku akan menerima sedekah kamu, tapi pada saat ini aku tidak memerlukan harta kamu itu." (H.R al-Bukhari, az-Zakah, hadith no. 1411- Fath al-Bari 3/330)

Gambaran hadis tersebut menunjukkan pada zaman tersebut ramai orang memiliki sifat qanaah dan zuhud sehingga mereka sanggup mengenepikan segala beban dunia yang memberatkan.

Mereka tidak menjadikan penerima sedekah sebagai sesuatu yang tetap, tetapi setakat keperluan sekiranya memerlukan.

Oleh itu, gambaran tersebut sesuai dengan situasi yang berlaku pada zaman Umar bin Abdul Aziz, namun kemungkinan juga situasi yang sama akan berlaku pada zaman Al-Mahdi dan Isa AS.

Ketiga, maksud melimpahnya harta merujuk kepada zaman Al-Mahdi dan Isa AS Nabi SAW bersabda maksudnya, "Demi zat yang jiwaku ini berada di tangan-Nya, sudah hampir saat turunnya Isa bin Maryam untuk menjadi penguasa yang adil. Baginda akan mematahkan salib, membunuh babi dan menghapuskan jizyah sehingga harta melimpah hingga tiada seorang yang mahu menerima sebagai sedekah." (Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Ahadith al-Anbiya, hadith no. 3448- Fath al-Bari 6/556)

Hadis ini memberi gambaran al-Mahdi akan membahagikan harta namun tiada yang ingin mengambilnya, yang mungkin disebabkan pada ketika itu bilangan manusia semakin sedikit disebabkan peperangan.

Mungkin juga disebabkan saat hampirnya kiamat menyebabkan ramai yang zuhud kepada harta dunia.

Keempat, maksud melimpahnya harta seiring peredaran masa dan perubahan gaya kehidupan.

Kelima, maksud melimpahnya harta disebabkan tersebarnya banyak fitnah, peperangan serta manusia disibukkan dengan hal yang menyebabkan mereka lupa untuk memikirkan harta mereka: Dalam situasi bencana, sakit dan hilang akal.

Gambaran ini menunjukkan musibah yang dialami jauh lebih besar daripada kesusahan yang menimpa harta mereka.

Nabi SAW bersabda yang maksudnya, "Sesungguhnya akan datang pada manusia satu zaman terdapat seorang lelaki berpusing-pusing membawa hartanya berupa emas dan perak yang hendak disedekahkan namun dia tidak menjumpai walau seorang pun yang mahu menerimanya. Dan akan disaksikan nanti bahawa seorang lelaki akan diikuti oleh 40 orang wanita untuk mendapatkan perlindungan daripadanya. Ini kerana bilangan wanita lebih banyak daripada lelaki." (Hadis Riwayat al-Bukhari, az-Zakah, hadis no. 1414- Fath al-Bari 3/330)

Hadis di atas menggambarkan mereka yang menolak sedekah merujuk kepada harta mereka juga banyak dan limpahan harta tersebut sehingga tiada yang ingin menerima sedekah daripada orang lain manakala ramainya wanita daripada lelaki disebabkan golongan lelaki ramai sudah mati dalam peperangan dan penyakit sehingga bilangan wanita semakin bertambah dan mereka berusaha mencari perlindungan daripada lelaki.

Berdasarkan hadis permulaan tersebut, pandangan tentang mereka yang diberi 100 dinar masih lagi merungut merujuk kepada:

Terjadinya inflasi besar-besaran terhadap mata wang iaitu apabila seseorang memperolehi 100 dinar masih tidak mencukupi untuk menampung kehidupan mereka yang berbeza dengan kehidupan terdahulu.

Nabi SAW bersabda yang maksudnya, "Saat itu, berpegang kepada nilai agama adalah sangat sukar. Harta semakin melimpah dan hari kiamat tidak akan tiba kecuali wujudnya sejahat-jahat manusia." (Hadis Riwayat al- Hakim, Al-Fitan, Hadis no. 8359- al-Mustadrak 4/486)

Berkembangnya budaya hidup senang atau mewah sehingga banyak keinginan perlu dipenuhi. Oleh itu, 100 dinar tidak akan mencukupi disebabkan manusia hidup dalam gaya dan kemewahan yang luar daripada jangkauan kehidupan mereka.

Pada zaman ini, semakin ramai manusia berhutang demi mencari kesenangan yang diingini. Mereka lebih mengutamakan kehendak berbanding keperluan.

Rumusan

Berdasarkan pandangan di atas, terdapat beberapa perkara utama yang menjadi tunjang kepada pemahaman harta melimpah ruah di akhir zaman.

Justeru, setiap umat Islam perlu memahami dan menghayati pesanan Nabi SAW bagi menghadapi situasi akhir zaman yang penuh cabaran.

Wallahu a'lam.

-Sentiasapanas.com

Tuesday, June 13, 2023

SBDJ Siri 191: Kubur Di Panah Petir

SBDJ Siri 191: Kubur Di Panah Petir

Saya segera melihat ke arah yang ditunjukkan oleh Andi Kamarool. Dua tiga kali saya pejam celikkan kelopak mata. Saya rasa kurang yakin dengan apa yang saya lihat.

Toyol jadi-jadian

"Apa yang mereka buat Andi?"

Andi Kamarool gelengkan kepala.

"Mereka korek kubur?" Soal saya lagi.

"Barangkali," Andi Kamarool menjawab lemah.

Bau busuk terus menusuk lubang hidung. Saya jadi resah tidak menentu.

"Jangan bimbang Tamar, kita tunggu dan lihat."

Saya akur dengan saranan Andi Kamarool itu. Sepasang mata ditujukan ke arah beberapa orang lelaki yang berbadan tegap. Mereka sedang mengerumuni sebuah kubur.

Hampir dua puluh minit kami menanti tindakan selanjut dari kumpulan lelaki berbadan tegap.

Saya menghitung jumlah mereka. Enam orang semuanya, dua daripada mereka mengais-ngais tanah kubur dengan cangkul, sementara yang lain bercakap sama sendiri dalam nada suara yang perlahan.

Apakah kami wajar menunggu atau terus mendekati kumpulan lelaki tersebut? Fikir saya sendirian.

Andi Kamarool terus termenung bagaikan orang mengelamun.

"Kita jumpa saja," bisik saya pada Andi Kamarool.

"Merbahaya."

Saya terdiam seketika. Alasan Andi Kamarool memang ada kebenarannya, kalau kami terus mendekati mereka, mungkin kami dibelasah sampai setengah mati.

Tetapi, kalau kami berterusan mengintip dari jarak jauh mungkin lebih berbahaya. Seandainya kami disergap. Kami menghadapi masalah yang amat sulit.

Saya dan Andi Kamarool harus merumuskan keputusan yang jitu sebelum melakukan sesuatu. Tersilap bertindak celaka akan menimpa diri.

Di bawah rimbunan dedaun dan pokok, kami memerah otak. Setelah dikaji dengan sehalus-halusnya, kami mengambil keputusan keluar dari tempat persembunyian untuk memperkenalkan diri kepada kumpulan tersebut. Dan kami bersedia menerima apa saja risiko.

Dengan penuh keyakinan, kami melangkah keluar dari tempat persembunyian menuju ke arah kumpulan lelaki yang berbadan tegap.

Mereka menyedari kedatangan kami tetapi, berpura-pura tidak tahu. Kami terus melangkah mendekati mereka.

"Assalamualaikum," kata kami serentak.

"Mualaikum salam," jawab mereka, batang tubuh kami menjadi sasaran biji mata mereka.

Hati kecil saya merasa cemas dan Andi Kamarool nampak tenang sekali. Dan kehadiran kami tidak dipedulikan.

"Ada orang meninggal?"

Saya memberanikan diri. Mereka membisu dan saling berpandangan sama sendiri.

"Siapa yang meninggal?" Susul saya lagi.

"Huh, menyibuk pula," salah seorang daripada mereka merungut.

"Sabar, biar aku uruskan," lelaki yang berkulit agak cerah menepuk bahu kawannya dua tiga kali dan terus berdiri berdepan dengan saya.

"Tak ada orang yang meninggal," sepasang biji matanya dijegilkan ke arah saya.

Andi Kamarool segera menendang betis kiri, memberi syarat supaya saya berhati-hati.

"Kalau tak ada orang mati, kenapa kerumun kubur, bawa cangkul dan datang ke sini," cara bersahaja sekali Andi Kamarool menyoal.

Saya lihat muka lelaki yang berkulit agak cerah itu segera berubah,nampak bengis dan marah. Jelingannya cukup tajam menikam ke wajah Andi Kamarool.

Saya lihat dia menggenggam penumbuk, saya jadi cemas kalau dia melepaskan penumbuk ke muka Andi Kamarool.

"Balik saja Andi," bisik saya.

"Tunggu dulu," nada suara Andi Kamarool keras.

Saya tidak ada pilihan dan terpaksa akur dengan permintaannya. Dalam erti, kata lain, saya harus menghadapi atau menerima risiko yang akan terjadi.

"Kenapa kamu berdua sibuk urusan orang lain," cukup keras suara lelaki yang berkulit agak cerah itu.

Dia bergerak ke kiri dan ke kanan, bagaikan mencari tempat berdiri yang sesuai dan selesa untuk membuka silat.

"Kamu nak tahu ceritanya?" sergahnya.

Serentak kami anggukkan kepala.

"Aku ingat, kamu berdua orang luar."

"Iya," cepat sekali aku dan Andi Kamarool menjawab.

Dalam sekelip mata saja mereka terus mengelilingi kami. Beberapa orang daripada mereka sengaja menolak badan kami dengan bahu. Malah,ada yang cuba mengutuk dan memaki kami.

Sudah tentu perbuatan itu membuat hati jadi panas. Mujurlah saya masih ingat dapat mengawal perasaan.

PANAS

Di tengah suasana yang serba panas itu. Maki berkulit cerah bertindak menyuruh kawan-kawannya yang mengelilingi saya dan Andi Kamarool beredar.

Arahan itu segera dipatuhi, barulah hati saya merasa aman dan tenteram.

"Kamu berdua nak tahu ceritanya kenapa kami ada di sini," ujar lelaki berkulit cerah.

Wajah karni direnung penuh dengan perasaan geram.

"Iya, kami sekadar nak tahu," kata saya.

"Kubur ni dipanah petir petang semalam. Bau busuk dan hangit yang kamu berdua hidu, datangnya dari kubur ini."

"Sekurang kamu dah dengar ceritanya. Aku nasihatkan kamu berdua berhambus dari sini, jangan nak siasat, ini urusan kami, bukan urusan kamu berdua."

"Kalau kamu tak pergi, kamu berdua susah nanti."

Saya dan Andi Kamarool terlopong mendengar cerita yang agak pelik dan ganjil. Saya renung wajah lelaki yang bengis itu sejenak. Dia menjegilkan biji mata. Tidak memperlihatkan tanda-tanda persahabatan.

"Ada hubungan keluarga dengan awak?", tanya Andi Kamarool.

"Saya suruh awak berdua berambus dari sini, bukanya bertanya lagi. Fahammmmmmm..." jerit lelaki berkulit cerah.

"Maafkan kami," saya mohon.

"Pergi sekarang, sebelum batang cangkul kena kepala," lelaki itu merampas cangkul dari salah seorang kawannya lalu mengacukan ke arah kepala kami.

Setelah diusir, kami tidak ada pilihan dan terpaksa meninggalkan kawasan perkuburan.

Sebelum berangkat, kami sempat melihat keadaan permukaan tanah kubur. Di bahagian tengah kubur terdapat lubang besar akibat dipanah petir.

Tanah sekeliling lubang nampak hitam, kain kafan dan papan keranda bertaburan. Tulang dan daging si mayat yang sudah rentung kelihatan di sekitar kubur.

Batu nisan di bahagian kepala patah dua manakala bahagian kaki tidak kelihatan langsung. Kesan petir yang hebat dan kuat itu masih kelihatan.

Tanaman dan pepokok yang terdapat di kawasan perkuburan terbakar hangus. Dedahan pokok yang patah menimpa beberapa kubur lain batu nisan yang patah bergelimpangan.

"Cepatlah, jangan renung sana, jangan renung sini."

Andi Kamarool terus menarik tangan saya. Sesungguhnya, saya masih belum puas melihat keadaan sekitar.

Memang diharapkan semasa merenung itu, saya akan terlihat batu petir yang dikatakan mempunyai seribu kegunaan. Saya ingin memilikinya.

"Cepatlah Tamar, kau lihat itu," Saya segera melihat ke arah yang disebutkan oleh Andi Kamarool. Hati menjadi kecut. Kumpulan manusia yang mengerumuni kubur masih merenung ke arah kami.

Di tangan mereka tersedia dahan kayu.

"Kita lari Andi."

"Ayuh."

Dan kami pun memulakan langkah seribu. Terus berlari tanpa mahu menoleh ke arah mereka. Akibat takut, bau busuk dan hangit terus hilang.

PERHATIAN

Apa yang dialami, kami ceritakan pada datuk dan Haji Basilam. Ternyata, mereka seperti ambil peduli. Apa lagi untuk memberikan sebarang komentar.

Dan saya terus berusaha menarik perhatian mereka dengan mengulangi dan menyebut kisah tersebut berulang kali. Ternyata usaha saya itu berhasil membuka mulut datuk.

"Kamu berdua masih bernasib baik, tidak dipukul." Datuk terus sandarkan tubuh ke dinding. Kedua belah kakinya diluruskan.

Saya dan Andi Kamarool yang duduk berdepan dengannya (datuk) berbalas senyum.

Malangnya, setakat itu sahaja datuk bersuara. Kami kembali dibelenggu perasaan hampa.

Haji Basilam yang baru pulang dari warung, membeli kuih untuk sarapan pagi tersenyum melihat kami membatu di depan datuk.

Haji Basilam terus ke ruang dapur. Dan dia datang kembali menghampiri kami membawa sedulang air kopi dan kuih.

"Minum."

Dia pun meletakkan secangkir kopi di depan saya dan Andi Kamarool.

"Terima kasih, aku tak mahu kopi, bagi aku air suam." Haji Basilam mengenepikan cawan kopi dan meletakkan segelas air suam di hadapan datuk.

"Memang sudah dijangkakan, fasal tu saya buat satu cawan kopi dan segelas air suam," ujar Haji Basilam, penuh kemesraan.

"Terima kasih, sahabat yang memahami tingkah laku, perangai serta kegemaran kawan seperjuangan," balas datuk tenang bersama senyum yang memanjang di kelopak bibir.

Suasana kembali tenang seketika. Masing-masing menghirup air minuman.

Dari gerak-geri dan air mukanya, saya dapat menduga yang Andi Kamarool masih mengharapkan datuk menyambung kata-kata yang sudah terputus agak lama itu.

"Apa yang dikatakan oleh datuk kamu tu memang benar, kamu berdua sungguh bernasib baik," hujung jari-jemari Haji Basilam menggosok-gosok badan cawan perlahan-lahan.

Cawan diangkat lalu air kopi diteguk. Kerana terlalu lama duduk membuat bahagian pinggang saya terasa lenguh. Saya menggeliat dua tiga kali ke kiri dan ke kanan hingga rasa lenguh hilang.

"Kamu berdua memang bernasib baik," Haji Basilam meletakkan cawan di lantai.

Kali ini, wajah kami berdua menjadi sasaran biji matanya.

"Haji."

"Iya, ada apa sahabat," Haji Basilam renung muka datuk.

"Aku fikir eloklah kamu selesaikan perkara budak berdua ini."

"Maksud sahabat?"

"Eloklah kamu ceritakan, biar mereka tahu betapa berbahaya kerja yang mereka buat. Mengintip kerja orang lain bukan perbuatan yang baik," nada suara datuk lembut sekali.

Selesai saja dia mengakhiri kata-kata tersebut, datuk pun menarik nafas dalam-dalam. Sisa air angin dalam cawan segera dihirupnya.

Entak mengapa, tiba-tiba saja datuk menggelengkan kepalanya berkali-kali, macam ada sesuatu yang dikesalinya dan akhirnya, wajah kami menjadi sasaran biji matanya.

"Syukurlah kamu berdua tidak di apakan-apakan," ulang datuk lagi.

Sesungguhnya, saya kurang senang dengan kata-kata yang diluahkan. Hati kecil terus merumuskan yang datuk seolah-olah menyindir kami.

Saya pun melahirkan protes dengan menggenggam penumbuk serta menekankannya ke permukaan lantai.

Andi Kamarool melahirkan rasa kurang senangnya dengan merenung ke arah tingkap yang mula dimasuki sinar matahari.

Bila rasa marah mula menurun saya bersedia mendengar kata-kata yang bakal diungkapkan oleh datuk. Tidak kira sama ada ungkapan itu menggembirakan atau menyakitkan perasaan.

Ternyata datuk tidak mengungkapkan sepatah kata pun. Dia lebih banyak termenung. Sekali-kali mengedutkan dahi.

Suasana terasa agak damai. Masing-masing membatu melayani perasaan.

PECAHKAN

Haji Basilam memecahkan suasana damai dan hening. Dia sengaja melagakan punggung cawan dengan bibir piring.

Datuk tersentak dari lamunan dan segera menoleh ke arah Haji Basilam tanpa memberikan sebarang komen.

Haji Basilam segera melunjurkan kaki kiri serta memicit buah betis berkali-kali. Agaknya, dia mahu menghalau rasa lenguh yang bersarang di kaki kirinya.

"Apa yang dikatakan oleh datuk kamu tu Tamar, memang benar. Kamu berdua memang bernasib baik," Haji Basilam bersuara dengan tenang.

Datuk segera angkat muka dan senyum ke arah Haji Basilam.

"Kamu teruskan Haji."

"Saya cuba."

Dengan segera saya cubit bahu Andi Kamarool.

"Kita tunggu Tamar," bisik Andi Kamarool.

"Cakap kamu betul," saya berharap misteri kubur kena panah akan segera tersingkap.

Andi Kamarool memang ingin mengetahui mayat siapakah yang dikuburkan di situ.

"Haji."

"Ada apa hal," Haji Basilam menyoal datuk.

"Uruskan," sahut datuk sambil bangun lalu meninggalkan kami.

"Kenapa dengan dia tu, Pak Aji?" Tanya Andi Kamarool.

Dengan senyum, Haji Basilam mengangkat kedua belah sayap bahunya. Perasaan saya mula kurang tenteram, rasanya macam ada sesuatu yang t1dak kena.

Barangkali, antara datuk dengan Haji Basilam sudah terjalin permuafakatan. Segala soalan yang kami ajukan harus dijawab oleh Haji Basilam, demikian hati kecil membuat kesimpulan.

"Kerana datuk kamu suruh aku terangkan, biarlah aku terangkan," begitu bersahaja nada suara Haji Basilam.

Dan ungkapan itu, bagaikan menguatkan lagi kata hati saya. Haji Basilam bingkas dari tempat duduk. Berjalan ke arah jendela, berdiri di situ merenung pepohon dan awan di langit.

Dan apa yang dilakukan oleh Haji Basilam menimbulkan tanda tanya dalam diri saya dan mungkin juga di hati Andi Kamarool.

Tanpa diduga, secara mendadak Haji Basilam duduk bersila di depan kami. Saya dan Andi Kamarool saling berpandangan.

"Sebelum kamu berdua bercerita tentang apa yang kamu alami pada kami, perkara tu sudah ada dalam kepala kami. Semuanya kami tahu," wajah Haji Basilam nampak serius sungguh.

"Huuuuuhhh," keluh saya dan Andi Kamarool serentak dengan mulut terlopong.

Otak terus dihujani dengan seribu persoalan. Haji Basilam ketawa terkikih melihat kami agak terkejut.

"Kamu berdua terkejut?" ulangnya lagi. Kali ini, kami mengangguk serentak.

Entah kenapa secara spontan Haji Basilam menepuk bahu kami. Barangkali, dia cuba memujuk atau menenangkan perasaan kami.

"Tiga hari sebelum kamu berdua tiba, rumah ni didatangi oleh seorang lelaki yang berumur kira-kira tiga puluhan," Haji Basilam mengaru hujung hidungnya. Kedua belah tangannya didepangkan.

"Apa hal orang tu datang?" Andi Kamarool yang tidak mahu kisah itu terputus begitu saja, terus bertanya.

"Dia mengajak kami berdua datang ke rumahnya."

"Sebabnya?" Saya mencelah.

"Katanya, jirannya sakit tenat." Saya lihat haji Basilam begitu berhati-hati sekali meluahkan kata-kata.

Sepasang anak matanyamerenung liar ke kiri dan ke kanan. Dia bagaikan terasa ada sesuatu yang memerhatikan gerak gerinya.

"Kemudian bagaimana Pak Aji?" Andi Kamarool terus mendesak.

"Kami pun pergi dan sesudah melihat muka pesakit," Haji Basilam menelan air liur dan berhenti bercakap.

Lagi sekali dia bangun dan menuju ke tingkap, meninjau keadaan di luar. Dia kembali duduk bersimpuh di hadapan kami.

"Setelah muka pesakit tu direnung, datuk kamu terkejut besar dan mengucap panjang.

"Dia tidak menyangka sama sekali orang yang sakit dihadapannya, adalah orang yang di carinya selama ini," sambung Haji Basilam.

DEBAR

Penjelasan itu sungguh mendebarkan hati. Penuh misteri dengan seribu teki-teki yang sukar diramalkan jawapannya. Haji Basilam kelihatan seperti tidak mahu meneruskan cerita.

"Pak Aji, saya nak tanya satu perkara?"

"Silakan Tamar."

"Apa hubungkaitnya datuk saya dengan si pesakit tu?"

"Tak ada apa-apa hubungan, saudara dekat pun tidak, saudara jauh pun bukan tapi," Haji Basilam berhenti bercakap.

"Tapi, apa pula Pak Aji?"

Agak tinggi nada suara Andi Kamarool yang tidak dapat menahan perasaan ingin tahu.

"Suaminya," wajah saya mula direnung dengan tajam oleh Haji Basilam. Bibirnya nampak bergerak-gerak.

"Arwah suaminya dulu kenalan rapat datuk kamu Tamar. Anak jati Kampung Tualang Sekah dekat Malim Nawar. Datuk neneknya berasal dari Tanah Kerinchi.

"Semasa hayatnya arwah semasa hidupnya bertugas sebagai imegrisen beribu Pejabat di Pulau Pinang," Haji Basilam mula menyingkap masa lampau yang penuh misteri.

Saya dan Andi Kamarool terus pasang telinga dan berdoa semoga Haji Basilam akan meneruskan ceritanya hingga tamat. Tidak setakat separuh jalan sahaja.

"Bila bersara, dia dilantik oleh pihak istana menjadi orang bergelar. Semuanya itu, kerana mengenangkan jasanya yang banyak pada pemerintah," sambung Haji Basilam dengan wajah yang berseri.

Kali ini, dia kelihatan tidak takut-takut atau cerhas lagi.

"Bila dah jadi orang bergelar, mesti banyak benda dan wang ringgit," Andi Kamarool mencelah.

Haji Basilam anggukkan kepala, membenarkan kata-kata Andi Kamarool.

"Masa dalam kerja lagi, dia terkenal sebagai pegawai kerajaan yang rajin membuat harta. Kata orang, dia memang hidup mewah, macam orang kaya.

"Tidak mengambarkan yang dirinya itu seorang pegawai kerajaan, dia layak dipanggil jutawan."

"Dia tak ada anak ke Pak Aji?" Saya cuba merisik.

Haji Basilam mengedutkan dahinya, merenung permukaan lantai. Kemudian menarik nafas dalam-dalam. Macam ada sesuatu yang menyentuh hati nuraninya.

"Itulah malangnya," suara Haji Basilam amat perlahan sekali.

"Seorang anak lelakinya di hantar ke Australia, belajar di sana. Bila tamat pengajian, tidak mahu balik, menetap terus di sana. Akhirnya, mati kemalangan jalanraya," kepiluan tergambar diwajah Haji Basilam. Buat beberapa detik dia diam terharu.

"Itu saja anaknya?" tanya Andi Kamarool setelah melihat Haji Basilam dapat mengawal emosinya.

"Ada seorang lagi, anak perempuannya di hantar belajar ke England. Kahwin dengan orang putih beranak cucu disana, tidak mahu balik ke Tanah Semenanjung.

"Mungkin kerana kecewa berdepan dengan keadaan yang tidak menyenangkan itu, orang bergelar jatuh sakit, puas berubat ke mana-mana sakitnya tidak juga sembuh," Haji Basilam berhenti lagi dan kembali termenung.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 191/284

BACA: SBDJ Siri 190: Ayah Perkosa Anak Kandung
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Friday, May 12, 2023

100 Tahun Kemunculan Mujaddid, Pemimpin Besar Islam Akan Muncul Pada 2024

100 Tahun Kemunculan Mujaddid, Pemimpin Besar Islam Akan Muncul Pada 2024

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Nabi SAW bersabda yang maksudnya, "Sesungguhnya Allah SWT mengutuskan untuk umat ini setiap seratus tahun orang-orang yang akan memperbaharui agama ini (daripada segala penyimpangan)."

Apa Maksud Mujaddid

Riwayat Abu Daud (3740) dalam Kitab al-Malahim, Bab Apa yang Disebut pada Kurun ke-100 dan al-Hakim (4:522) dalam al-Mustadrak. Hadis ini dinilai sahih oleh al-Albani (599) dalam Silsilah-nya.

KESAHIHAN

Daripada hadis ini, kita memahami bahawa Allah SWT akan mengutuskan kepada umat ini setiap seratus tahun orang-orang yang akan membantu masyarakat agar mereka tidak tersesat dan terpesong daripada agama ini dan dalam masa yang sama akan menjaga kesucian agama ini daripada unsur-unsur yang boleh mencemarkan ketulenan agama Islam.

Oleh itu, setiap orang muslim yang mengaku beriman perlu mempercayai hadis ini.

BAGAIMANA MUJADDID DITENTUKAN?

Walaupun Al Quran dan Hadis tidak menyebutnya tetapi ulama-ulama telah pun menetap dan menentukan siapa mereka itu.

Namun, terdapat khilaf ulama dalam menentukan mujaddid setiap kurun, hanya mereka sepakat terhadap mujaddid kurun pertama - Saiyidina Umar bin Abd. Aziz, mujaddid kurun kedua - Imam Syafie dan mujaddid kurun kelima - Imam Ghazali.

Walaupun perjuangan mereka berbeza waktunya satu dengan yang lain tetapi mempunyai syarat atau faktor penentu kemenangan (taqwa) dan ciri perjuangan yang sama.

Sejak Rasulullah SAW, sudah tiga belas kurun berlalu yang bemakna tiga belas mujaddid sudah berlalu. Ini mesti kita yakini sebab ianya sudah disabdakan oleh Rasulullah SAW.

Jadi, ulama-ulama telah menentukan siapa mereka itu.

Berdasarkan pendapat mereka seramai tiga belas mujaddid telah berlalu untuk tiga belas kurun.

Di antara mereka adalah:

Mujaddid kurun 1: Khalifah Umar bin Abdul Aziz
Mujaddid kurun 2: Imam Syafie
Mujaddid kurun 3: Abul Hassan As-Syaari, Ibnu Suraij A1 Iraqi
Mujaddid kurun 4: Imam Al Baihaqi, Syeikh Abu Hamid Isfaraini As Shafie
Mujaddid kurun 5: Imam Al Ghazali
Mujaddid kurun 6: Imam Fakhrurrazi
Mujaddid kurun 7: Ibnu Daqiqi’Id
Mujaddid kurun 8: Albalqini
Mujaddid kurun 9: Imam As Sayuti
Mujaddid kurun 10: Imam Muhammad Ar Ramli
Mujaddid kurun 11: Abdullah Salim Al Basri
Mujaddid kurun 12: Ad Dardiri
Mujaddid kurun 13: Al-Syarqawi
Mujaddid kurun 14: -
Mujaddid kurun 15: -

Mujaddid kurun ini belum disebut dalam kitab sewaktu ditulis.

Biasanya yang menentukan siapa mujaddid setiap 100 tahun adalah ulama yang sezaman dengannya, memandangkan dia mempunyai kelebihan-kelebihan dibandingkan dengan ulama-ulama yang lain terutamanya dari segi perjuangannya, keberaniannya, ketaqwaannya dan kepemimpinannya, sehingga orang dapat taat dengan kepemimpinannya dan memberi kesan besar kepada masyarakat.

Tetapi ada juga di kalangan mereka sendiri yang mengaku dirinya sebagai mujaddid, diantaranya ada dua orang iaitu Imam Ghazali dan Imam Sayuti.

Imam Sayuti pernah memberitahu, "Saya rasa di kurun ini sayalah mujaddidnya."

Imam Ghazali juga pernah mengaku.

Apakah mereka ini salah? Tidak salah! Kalau realitinya memang begitu.

Ada dua cara mengapa mereka menentukan diri mereka sendiri mujaddid di zamannya.

Pertama, mereka layak untuk berijtihad sendiri, bila dibandingkan dengan ulama-ulama yang sezaman dan mereka merasakan ALLAH telah memberi mereka kelebihan berbanding orang lain. Maka merekapun mengisytiharkannya.

Kedua, secara kerohanian atau secara ilham mereka mendapat pengesahan dari Rasulullah SAW, bahawa merekalah mujaddid di kurun tersebut.

Ini tidak hairan kerana Imam Sayuti mengaku telah bertemu dengan Rasulullah secara yakazah (jaga) sebanyak 75 kali.

Begitu juga dengan Imam Al Ghazali sewaktu ingin mengarang kitab, Rasulullah SAW selalu berada di samping kanannya.

Mereka berijtihad, mengaku dan mengisytiharkan dirinya sebagai mujaddid. Mereka tidak dikatakan sombong dan takabur. Mengapa? Sebab tidak bertentangan dengan Sunnah Rasulullah SAW.

KURUN KE 14-15

Kita sekarang ini berada di kurun ke-15. Mengapa tiada mujaddid yang muncul pada kurun ke-14? Bukankah ini satu petunjuk tentang mujaddid yang akan muncul pada kurun ke-15 ini?

Petunjuknya ialah akan muncul mujaddid secara berkembar pada kurun ke-15. Perkara ini telah berlaku pada masa dahulu sewaktu zaman Nabi Musa. Beliau telah muncul bersama Nabi Harun. Kisah Nabi Musa ini diceritakan dalam Al-Quran dalam surah TaHa.

Persoalannya, siapakah mujaddid berkembar yang akan muncul pada kurun ke-15? Kedua-dua orang mujaddid ini telah diberitahu oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya 1400 tahun dahulu.

Mereka ialah Imam Mahdi dan Putera Bani Tamim.

3 MAC 1924 KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM TERAKHIR

Tahun 2024, maka genaplah satu abad umat Islam hidup tanpa naungan khalifah, berpunca daripada peristiwa yang berlaku lebih 100 tahun yang lalu dalam peristiwa Al-Thawra Al-Arabiyya Al-Kubra atau "The Great Arab Revolt."

Sekitar Oktober 1916, Kapten T.E. Lawrence atau "Lawrence of Arabia" tiba di Madinah dan bertemu dengan Amir Faisal, putera sulung kepada Sharif Hussein, pemerintah Haramain (Penjaga Dua Kota Suci lantikan Khalifah) yang berketurunan Banu Hashim.

Misi Lawrence sebagai wakil Empayar Britain adalah untuk merancang strategi bersama keluarga Sharif untuk menyerang kubu Madinah yang dipertahankan oleh Fakhri Pasha, seorang jeneral Khilafah Turki Uthmaniyyah (Ottoman) yang handal.

Kehadiran Lawrence menyusuli persetujuan Sharif Hussein dan Henry McMahon, Pesuruhjaya Tinggi Britain di Mesir, untuk bersama-sama menentang Khilafah Uthmaniyyah.

Ketika itu Perang Dunia Pertama (WW1) telah berlangsung dua tahun lebih di antara Pakatan Britain-Perancis-Rusia dan Pakatan Jerman-Austria.

Kerajaan Khilafah Turki Uthmaniyyah yang ketika itu dikuasai oleh Tiga Pasha (Talaat Pasha, Enver Pasha, Djemal Pasha) telah menyertai pakatan Jerman, walaupun tidak dipersetujui oleh Khalifah Mahmud V (Mehmed V).

Keluarga Sharif yang telah lama tidak berpuas hati dengan pemerintahan Turki, membuat keputusan untuk berpakat dengan Britain demi membebaskan bangsa Arab daripada pemerintahan Turki (sebenarnya, tidak ramai pun Arab yang menyokong keluarga Sharif).

Britain telah memberi janji yang lumayan bahawa mereka akan menyokong Sharif untuk menjadi khalifah kepada dunia Arab.

Namun, apa yang tidak diketahui oleh Sharif ialah perjanjian rahsia di antara Britain dan Perancis iaitu Perjanjian Sykes-Picot.

Menurut perjanjian tersebut, wilayah Uthmaniyah selepas perang akan dibahagikan di antara Britain dan Perancis.

Setahun kemudian (1917), Britain juga mengadakan Perjanjian Balfour dengan keluarga Rothschild, penaja gerakan Zionisme bahawa Britain akan mewujudkan sebuah negara Yahudi (Jewish national home) di Palestin.

Selepas tamatnya WW1, wilayah Turki Uthmaniyyah dibelah bahagi menurut Perjanjian Sykes-Picot.

Perancis mendapat Syria dan Lebanon; Britain mendapat Palestin, Jordan dan Iraq.

Malangnya, Britain tidak mengotakan janji McMahon terhadap Sharif, malah Britain telah memberikan bantuan senjata kepada musuh Banu Hashim iaitu Bani As-Saud untuk memerangi Sharif.

Sebelum sempat Sharif menubuhkan khilafah, keluarga As-Saud telah pun menawan Mekah dan Madinah pada tahun 1924, lalu terpaksalah keluarga Sharif meninggalkan Haramain. Keluarga As-Saud kemudiannya menubuhkan kerajaan bernama Arab Saudi.

Manakala di Turki, para pemenang WW1 (Britain, Itali, Greece) cuba menguasai Turki, namun Mustafa Kemal telah bangkit menentang penceroboh-penceroboh asing.

Mustafa Kemal menubuhkan Republik Turki dan dihormati sebagai Ataturk (Bapa Bangsa Turki). Pada 3 Mac 1924, Khilafah dimansuhkan. Khalifah ke-101, Sultan Abdul Majid II (Abdul Mecid II) dibuang negeri.

PENGAJARAN (IBRAH) DISEBALIK SEJARAH KELAM

Kedua-dua Turki Uthmaniyyah dan keluarga Sharif dan umat Islam secara keseluruhan ialah mangsa geopolitik oleh percaturan kuasa-kuasa besar dunia.

Britain sebenarnya hanya menganggap keluarga Sharif sebagai satu anak catur untuk menjatuhkan Uthmaniyyah dan membolehkan Britain menguasai Mashriq (kawasan di antara Laut Mediterranean dan Sungai Euphrates) yang strategik.

Begitu juga dengan Jerman yang membuat pakatan dengan Turki kerana ada musuh yang sama iaitu Rusia; dan kerana mahu mencari titik pivot di Teluk Parsi untuk melancarkan kuasa (projecting power) ke Lautan Hindi yang dikuasai Britain.

Begitu juga dengan Hitler semasa Perang Dunia Kedua, bukannya Hitler anti Yahudi yang menyokong perjuangan Palestin, tetapi hanya menggunakan anti-Semitisme untuk mencari sokongan di kalangan negara-negara Arab.

LIMA PERINGKAT PEMERINTAHAN SEJAK DARI ZAMAN RASULULLAH SAW

Seorang mujaddid tentunya orang yang sangat berpengaruh pada masanya, ia mesti memiliki syarat khusus sebagaimana yang disebutkan Ibnu Ziyâd dalam kitab Ghayah Talkhis al-Murâd fî Fatawa Ibn Ziyâd, iaitu:

"Di antara syarat-syarat seorang mujaddid iaitu melampaui seratus tahun, menolong sunnah serta kalamnya, menguasai seluruh fann ilmu dan dia tunggal sebagaimana pendapat yang masyhur dalam hadis menurut jumhur ulama."

Hadis di atas yang menyebut tentang tempoh seratus tahun boleh di kaitkan dengan hadis lima peringkat pemerintahan yang pernah disabdakan baginda Rasulullah SAW yang maksudnya:

"Telah berlaku zaman pemerintahan Nubuwwah ke atas kamu, maka berlakulah zaman pemerintahan nubuwwah sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu seperti yang Dia kehendaki. Kemudian belakulah zaman pemerintahan Khulafa Ar Rasyidin yang berjalan sepertimana zaman Kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya. Lalu berlakulah zaman pemerintahan yang menggigit (Zaman Fitnah - keamiran/beraja/zaman kesultanan). Berlakulah zaman itu seperti yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya pula. Kemudian berlakulah zaman penindasan dan zaman penzaliman (Zaman pemerintahan diktator dan demokrasi) dan berlakulah zaman itu seperti mana yang Allah kehendaki. Kemudian berlakulah pula zaman kekhalifahan (Imam Mahdi dan Nabi Isa as) yang berjalan di atas cara hidup Zaman Kenabian. Kemudian Rasulullah SAW pun diam... (Kiamat)."

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal r.a. dari sahabat Rasulullah SAW, Nuaman bin Basyir r.a. dari Huzaifah r.a. di dalam kitabnya Musnad Al Imam Ahmad bin Hanbal, Juzuk 4, halaman 273. Juga terdapat dalam kitab As-Silsilatus Sahihah, Jilid 1,hadis nombor 5)

Pemerintahan Pertama Hingga Ke 3

Dalam hadis di atas memaklumkan bahawa tiga pemerintahan telahpun berlalu, iaitu pemerintahan nubuwwah, pemerintahan Khulafa Ar Rasyidin dan pemerintahaan yang menggigit.

Pemerintahan Nubuwwah bermaksud pemerintahan baginda Rasulullah SAW yang berakhir dengan kewafatan baginda pada tahun 11 Hijrah.

Pemerintahan ke 2 ialah pemerintahan sahabat yang empat, iaitu Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Usman dan berakhir dengan Khalifah Ali r.a.

Pemerintahan ke 3, ialah pemerintahan yang menggigit, bermaksud pemerintah-pemerintah di peringkat ini masih lagi memerintah negara masing-masing dengan undang-undang al Quran. Tempohnya hingga jatuhnya kerajaan Uthmaniyah pada tahun 1924.

Pemerintahan Keempat & Kelima

Pemerintahan keempat yang digelar dalam hadis tersebut pemerintahan yang menyombong.

Digelar dengan gelaran tersebut kerana pemerintah-pemerintah peringkat ini meninggalkan perlaksanaan hukum-hukum Al Quran dan As Sunnah. Peringkat keempat ini sedang berlangsung sekarang.

Ramai juga ulama yang mengatakan peringkat keempat ini bermula dari jatuhnya Khilafah Uthmaniah di Turki iaitu dari tahun 1924.

Jika dikaitkan dengan hadis 100 tahun di atas, maka jumlahnya tahun 2024.

Berdasarkan hadis 100 tahun di atas menunjukkan bahawa tempoh pemerintahan ke 5 sudah sangat hampir yang memberi kita satu fahaman bahawa Mujaddid bagi hujung 100 tahun ketika zaman ini bakal muncul dalam masa terdekat dan kemungkinan mujaddid tersebut ialah Imam Mahdi.

Wallahu a'lam.

-Sentiasapanas.com

Wednesday, April 26, 2023

Tanda Dijangkiti Arcturus Covid, Mata Merah Jambu Dan Melekit

Tanda Dijangkiti Arcturus Covid, Mata Merah Jambu Dan Melekit

Penularan wabak strain Arcturus Covid yang baharu di seluruh dunia telah mengakibatkan lima individu meninggal dunia di United Kingdom dan difahamkan telah merebak di semua wilayah England selain Timur Laut, malah mereka yang mengalaminya dilaporkan mempunyai simptom baharu.

Arcturus Covid

Menurut taklimat teknikal terkini daripada Agensi Kesihatan dan Keselamatan UK (UKHSA), terdapat sekurang-kurangnya 135 kes Arcturus, Omicron XBB.1.16, di UK.

Ini kebanyakannya tertumpu di England, di mana terdapat 120 kes subvarian, tetapi Wales mempunyai lapan kes, Scotland mempunyai lima dan Ireland Utara mempunyai dua.

Pada awal bulan April 2023, Arcturus hadir di sekurang-kurangnya 28 negara, dengan majoriti kes tersebut, lebih 2,000, di India.

Di samping itu, Amerika Syarikat dilaporkan mempunyai 357 kes setakat 14 April, manakala Singapura dan Australia juga mempunyai lebih 100 kes.

Seperti yang berlaku, amaran bahawa tiada bukti yang menunjukkan subvarian baharu itu lebih teruk daripada yang terdahulu telah diberikan.

Walau bagaimanapun, wabak baharu itu nampaknya telah membawa simptom unik yang tidak pernah dilihat dalam strain Covid.

Laporan daripada doktor di India, di mana ketegangan itu berleluasa, mengatakan mereka melihat lebih ramai kanak-kanak dan remaja dengan subvarian mengalami konjunktivitis atau mata merah jambu.

Selain itu, ujar pakar kanak-kanak India, Vipn M. Vashishtha, yang juga ahli program Jaring Keselamatan Vaksin WHO, anak-anak muda mengalami demam panas, selsema, batuk dan 'konjunktivitis gatal' dengan 'mata melekit'.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
-Sentiasapanas.com

Tuesday, April 25, 2023

2 Jenama Mi Segera Mengandungi Bahan Mendorong Kanser!

2 Jenama Mi Segera Mengandungi Bahan Mendorong Kanser!

Menurut Jabatan Kesihatan Taipei, dua jenis mi segera buatan jenama dari Malaysia dan Indonesia dikesan mengandungi bahan yang mendorong penyakit kanser, hasil pemeriksaan dilakukan terhadap mi segera yang terdapat dalam pasaran di Taipei, pada tahun 2023.

Mi Beracun

Menurut jabatan itu dalam satu kenyataan, pihaknya mendapati satu kumpulan mi segera berjenama 'Ah Lai White Curry Noodles' dari Malaysia dan satu lagi kumpulan mi segera berjenama 'Indomie: Special Chicken Flavour' buatan Indonesia, mengandungi etilena oksida yang juga sebatian kimia dikaitkan dengan penyakit limfoma dan leukemia.

Jabatan itu berkata, ujian dijalankan berjaya mengesan etilena oksida dalam kedua-dua mi dan peket perencah produk Malaysia terbabit, manakala produk Indonesia berkenaan pula hanya terkandung dalam peket perencah.

Peruncit, yang sampel mi segera berkenaan diambil tetapi tidak didedahkan, telah diarahkan untuk menarik balik penjualan kedua-dua produk terbabit dan pengimportnya pula akan didenda antara NT$60,000 (kira-kira RM8,600) hingga NT$200 juta (kira-kira RM28.87 juta), menurut jabatan itu.

Berdasarkan maklumat dalam laman sesawang Biro Bahan Kimia dan Toksik bahawa Pentadbiran Perlindungan Alam Sekitar peringkat Kabinet, etilena oksida adalah beracun apabila dimakan atau dihidu.

Selain mendorong penyakit limfoma serta leukemia, etilena oksida juga boleh mengakibatkan kerengsaan pada kulit dan mata yang terkena bahan terbabit, malah ia berisiko menyebabkan kecacatan kelahiran serta keturunan.

Ketua Bahagian Makanan dan Ubat-Ubatan, Jabatan Kesihatan Taipei, Chen Yi-ting, berkata pemeriksaan mi segera dilakukan dengan memilih secara rawak 30 produk dari pasar raya, kedai serbaneka, pasar raya besar, pasar basah tradisional, kedai makanan Asia Tenggara dan pengimport borong di bandar itu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
-Sentiasapanas.com