Tuesday, September 17, 2024

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi


Kemunculan al-Mahdi sebagai pemimpin kaum muslimin suatu keniscayaan, kerana 10 tanda kiamat besar tidak akan terjadi sebelum kehadirannya. Namun tahun kemunculannya tidak seorang pun tahu, tapi yang jelas ia akan muncul di akhir zaman.

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis

Dari sekian banyak tanda-tanda kemunculan al-Mahdi, ada satu di antara tanda-tanda tersebut yang harus diperhatikan dan difahami secara serius oleh seorang muslim agar tidak tersalah, tanda itu ialah tegaknya khilafah di Baitul Maqdis!

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Wahai anak Hawalah, apabila engkau melihat kekhilafahan telah turun di bumi yang disucikan maka sungguh telah dekat bencana gempa dan berbagai kesedihan serta perkara-perkara besar. Pada saat itu Hari Kiamat lebih dekat kepada orang-orang daripada tanganku ini dari kepalaku." (HR: Abu Daud)

Hadis di atas dijelaskan oleh hadis lain.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Dari Abu Sa'id al-Khudri, dia berkata, Rasulullah SAW bersabda: Aku berikan khabar gembira kepada kalian dengan datangnya al-Mahdi, ia diutus kepada umatku ketika terjadi perselisihan dan kegoncangan di antara manusia." (HR Ahmad)

Maka petanda munculnya Imam Mahdi adalah terjadi goncangan (gempa) dan perselisihan (kesedihan) antara manusia terlebih dahulu, maka sebelum terjadi gempa dan perselisihan akan diawali dengan tegaknya khilafah di Baitul Maqdis.

Kenapa khilafah harus di Baitul Maqdis? Kerana Baitul Maqdis merupakan benteng terakhir kaum muslimin, selain itu kota Madinah menuju fasa kehancuran.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Dari Malik bin Yukhamir dari Mu'adz bin Jabal ia berkata, Rasulullah SAW bersabda: Ramainya Baitul Maqdis adalah tanda kehancuran kota Madinah, hancurnya kota Madinah adalah tanda terjadinya peperangan besar, terjadinya peperangan besar adalah tanda dari pembukaan kota Konstantinopel dan pembukaan kota Konstantinopel adalah tanda keluarnya Dajjal." (HR Abu Daud).

Syekh Ismail al-Muqaddam dalam Fiqih Asy-Rati as-Sa'ah menggaris-bawahi bahawa Imam al-Mahdi tidak akan muncul selagi khilafah belum tegak di Baitul Maqdis.

Khilafah tidak akan tegak jika Baitul Maqdis masih terjajah. Maka bagi beliau, kemerdekaan Baitul Maqdis suatu keharusan sebelum fasa al-Mahdi.

Lebih jauh beliau menukil perkataan Syekh Sa'id Hawa, "Negeri kaum Yahudi sekarang ini (Israel) akan berakhir, berakhirnya itu bukan setelah Nabi Isa AS turun."

Jadi, sikap para ulama dalam menyikapi kemunculan Imam Mahdi sangat jelas. Iaitu diawali dengan munculnya beberapa tanda dan di antara tanda-tanda tersebut ialah tegaknya khilafah di Baitul Maqdis.

Penulis alumni Al Azhar, Mesir dan Asatidz Tafaqquh Study Club

Wallahu a'lam.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon