Tuesday, August 20, 2024

Pembohongan Dan Penjajahan Amerika Syarikat Atas Nama Perdamaian!


Pertempuran hakiki adalah menentang peradaban kapitalisme yang dipimpin oleh Amerika Syarikat dan Barat yang licik menggunakan para penguasa negara umat Islam dan semua yang dimilikinya dan apa sahaja dimiliki para penguasa negara umat Islam dalam bentuk potensi kewangan untuk membeli perlindungan serta media massa untuk memasarkan demokrasi dan Hak Asasi Manusia dan mempercantik kekufuran dan memasarkannya.

Pembohongan Amerika Syarikat

Sebagai contoh, seruan negara sivil pluralisme demokrasi yang menjauhkan agama daripada kehidupan dan pemerintahan. Sehingga masanya tiba bagi dunia ketiga, khususnya umat Islam sebagai pihak yang paling merasai penderitaan untuk menentang penindasan sehingga kemerdekaan hakiki dengan tegaknya peradaban Islam menjadi kenyataan di bumi ini.

Sebuah artikel A Century of Lies: The Rationales for Engaging in Foreign Wars, A Century-old White House Tradition (James F Tracy) memaparkan sebahagian kecil pembohongan Amerika Syarikat tentang alasan perang di luar negara yang sudah menjadi tradisi di Rumah Putih sepanjang abad terakhir ini.

Berikut adalah catatan pembohongan yang telah menyumbang aktif kepada berlakunya penjajahan dan pertumpahan darah yang besar dan kemusnahan di pelbagai negara.

1. Woodrow Wilson: Tenggelamnya Kapal Lusitania – Perang Dunia I, 1917-1918

"Ini adalah perang melawan semua bangsa. Nyawa warga Amerika diragut, kita perlu menyiasatnya; warganegara-warganegara lain yang neutral juga telah diragut nyawanya dengan cara yang sama. Tidak ada diskriminasi. Ini adalah jenayah menentang seluruh umat manusia.

"Setiap negara perlu memutuskan sendiri bagaimana menghadapi jenayah ini. Pilihan yang tepat untuk bangsa kita mesti sesuai dengan watak dan tujuan kita sebagai bangsa. Kita perlu mengetepikan perasaan dendam.

"Motif kita (untuk berperang) bukanlah membalas dendam atau beradu kekuatan fizikal bangsa ini, melainkan pembelaan ke atas hak asasi manusia dan kitalah satu-satunya pemenang." (April 2, 1917)

Catatan:

Pada 7 Mei 1915, kapal Lusitania milik British tenggelam di luar pantai Ireland dan membunuh 1,200 penumpang daripada pelbagai negara, termasuk Amerika Syarikat. Kononnya, kapal itu tenggelam akibat serangan torpedo tunggal kapal selam Jerman.

Tenggelamnya kapal ini menjadi alasan bagi Amerika Syarikat untuk melibatkan diri dalam Perang Dunia I dan pasukan Berikat pun mencapai kemenangan.

Namun, kecurigaan timbul: mengapa kapal itu tenggelam dengan sangat cepat ke bawah permukaan laut? Hal ini hampir tidak mungkin berlaku apabila kapal hanya ditembak oleh torpedo tunggal.

Kemungkinan, kapal awam itu membawa peluru haram dan berlaku letupan kuat akibat puting beliung.

Menggunakan kapal awam untuk membawa peluru dan peralatan perang yang lain adalah melanggar perjanjian antarabangsa.

2. Franklin D. Roosevelt: Pearl Harbor-Perang Dunia II, 1941-1945

"Semalam, 7 Disember 1941 – tarikh yang diingati dalam kehinaan – Amerika Syarikat tiba-tiba dan sengaja diserang oleh angkatan laut dan udara kerajaan Jepun.

"Amerika Syarikat sudah berdamai dengan negara itu dan atas permintaan Jepun, masih dalam rundingan untuk membawa perdamaian di Pasifik.

"Jarak Hawaii dari Jepun meyakinkan kita bahawa adalah jelas serangan itu sengaja dirancang beberapa hari atau bahkan berminggu-minggu yang lalu.

"Dalam tempoh itu, kerajaan Jepun telah sengaja berusaha untuk menipu Amerika Syarikat dengan memberikan kenyataan palsu mengenai harapan perdamaian." (8 Disember 1941)

Catatan:

Ada sesuatu yang pelik dalam peristiwa ini; pada tarikh 4 Disember, 3 hari sebelum serangan itu, pihak perisikan Australia memberitahu Amerika Syarikat mengenai pergerakan armada Jepun yang menuju Pearl Harbour, tetapi Amerika Syarikat tidak menghiraukannya.

Kemudian, dalam sebuah catatan jurnal yang dibuat oleh Menteri Angkatan Perang Roosevelt, Henry Stimson, bertarikh 25 November 1941, mengandungi perbualan beliau dengan Roosevelt: "Persoalannya adalah bagaimana untuk membuat pihak Jepun menyerang terlebih dahulu. Hal itu memang diharapkan supaya terlebih dahulu dilakukan oleh pihak Jepun supaya tidak ada sedikitpun keraguan ke atas siapa yang menjadi pihak penyerang."

Beberapa bulan sebelum berlakunya serangan terhadap Pearl Harbour, Roosevelt melakukan semua perkara yang boleh mencetuskan kemarahan pihak Jepun dengan menunjukkan dasar-dasar yang agresif.

Dia menghentikan semua import minyak Jepun dari syarikat minyak Amerika. Dia membekukan semua aset milik Jepun di Amerika.

Dia memberi pinjaman secara terbuka kepada kumpulan Nasionalis China serta membekalkan senjata kepada British dan kedua-duanya merupakan musuh Jepun dalam perang yang sekaligus juga bermakna melanggar undang-undang antarabangsa yang mengatur perang.

Jadi, seperti yang memang diharapkan berlaku, pada tarikh 7 Disember 1941, Jepun menyerang Pearl Harbour sehingga membunuh 2400 orang tentera.

Sebelum peristiwa Pearl Harbour, 83% masyarakat Amerika tidak mahu Amerika terlibat dalam perang.

Selepas peristiwa Pearl Harbour, 1 juta orang mendaftar untuk menjadi sukarelawan perang.

3. Harry S. Truman: Ancaman Komunisme, Pelanggaran UN Charter-Perang Korea 1950-1953

"Pada hari Ahad, 25 Jun, pasukan Komunis menyerang Republik Korea. Serangan ini telah menjelaskan semua keraguan bahawa gerakan Komunis Antarabangsa telah melakukan pencerobohan bersenjata untuk menakluk negara-negara yang merdeka.

"Tindakan serangan seperti ini mewujudkan bahaya yang sangat jelas terhadap keselamatan semua negara merdeka. Serangan terhadap Korea adalah pelanggaran ke atas perdamaian dan pelanggaran ke atas Piagam PBB.

"Dengan tindakan mereka di Korea, pemimpin Komunis telah menunjukkan kebencian mereka terhadap prinsip-prinsip moral yang menjadi landasan penubuhan PBB.

"Ini adalah satu cabaran langsung kepada usaha negara-negara merdeka dalam membina dunia yang bebas dan aman.

"Cabaran ini telah disajikan dengan jitu dan kita perlu menghadapinya dengan jitu juga." (19 Jun 1950)

Catatan:

Sebulan kemudian, Truman berjaya memujuk Kongres Amerika Syarikat untuk meningkatkan belanjawan perang demi ‘mengelakkan penyebaran Komunisme di dunia’.

Amerika Syarikat melibatkan diri dalam Perang Korea dengan cara menghantar pasukan untuk membantu Korea Selatan, melawan Korea Utara yang disokong oleh Soviet Union.

IF Stone dalam bukunya ‘Hidden Story of the Korean War’ antara lain menyebut bahawa Korea Selatan memang sengaja memancing serangan Korea Utara.

Ketika Amerika Syarikat terjun ke dalam perang, siapa yang mengambil keuntungan? Sudah tentu, para broker perang (the industrial military complex).

4. Lyndon B. Johnson: Insiden Teluk Tonkin, "Domino Effect" - Perang Vietnam, 1964-1974; "Perang Melawan Kemiskinan"

"Malam tadi saya mengumumkan kepada rakyat Amerika bahawa rejim Vietnam Utara telah melakukan serangan lanjut yang disengajakan terhadap kapal tentera laut Amerika Syarikat yang beroperasi di perairan antarabangsa.

"Oleh kerana itu, kita melancarkan serangan udara yang berjaya menyebabkan kerosakan besar kepada kapal dan kemudahan (Vietnam Utara). Dua kapal terbang Amerika Syarikat hilang dalam operasi ini.

"Selepas berunding dengan para pemimpin Kongres, saya juga mengumumkan keputusan untuk meminta Kongres supaya menyokong usaha Amerika Syarikat dalam melindungi kebebasan dan keamanan di Asia Tenggara.

"Tindakan rejim Vietnam Utara ini telah menyebabkan perubahan besar terhadap situasi Asia Tenggara yang sudah sangat serius." (5 Ogos 1964)

Catatan:

Tarikh 4 Ogos 1964, kapal USS Maddox dan USS Turner Joy menjalankan rondaan bersama di sepanjang Teluk Tonkin yang berjarak kira-kira 18 km dan pantai Vietnam Utara.

Tiba-tiba ada serangan daripada kapal-kapal torpedo Vietnam Utara (menurut versi Vietnam Utara, ketika itu kapal Amerika Syarikat menjalankan misi perisikan dan memang sengaja memancing serangan).

Presiden Johnson memerintahkan Angkatan Udara dan Laut Amerika Syarikat untuk melancarkan serangan udara terhadap pangkalan kapal-kapal torpedo Vietnam Utara. Seterusnya, Amerika Syarikat menghantar tenteranya ke Vietnam.

Sekali lagi, yang mendapat manfaat secara kewangan sudah tentu para broker perang (the industrial military complex).

5. Richard M. Nixon: "Vietnamisasi"; Pengeboman Kemboja, 1969-1973, "Perang Menentang Jenayah"

"Malam ini, Amerika dan Vietnam Selatan akan menyerang seluruh ibu pejabat operasi ketenteraan komunis di Vietnam Selatan. Ini bukan pencerobohan ke atas Kemboja.

"Kami mengambil tindakan ini bukan bertujuan untuk memperluaskan perang ke Kemboja, tapi untuk tujuan mengakhiri perang di Vietnam dan mewujudkan perdamaian dengan adil.

"Kami akan terus melakukan segala usaha untuk menamatkan perang ini melalui rundingan di meja persidangan daripada melalui pertempuran di medan perang.

"Pengumuman saya ini sekaligus memberitahu pemimpin Vietnam Utara bahawa kami mahu bersabar untuk mengusahakan keamanan di meja mesyuarat, tetapi kami tidak akan dipermalukan. Kami tidak akan kalah." (30 April 1970)

Catatan:

Konflik Vietnam merebak ke Kemboja. Nixon menyatakan bahawa Vietnam Utara telah memperluaskan serangannya ke pelbagai wilayah, termasuk Kemboja.

Di Kemboja, tentera Parti Komunis Kemboja bersekutu dengan Republik Demokratik Vietnam (Vietnam Utara) dan Front Pembebasan Vietnam Selatan, menentang pemerintah Kemboja yang disokong oleh Amerika Syarikat dan Republik Vietnam (Vietnam Selatan).

Nixon kemudian memerintahkan tentera Amerika Syarikat untuk melakukan pengeboman secara besar-besaran di Kemboja dengan alasan mencegah pasukan komunis daripada berkuasa.

6. Ronald Reagan: Mengirim Marin ke Beirut 1983, Pencerobohan Grenada 1983, Pengeboman Libya 1986, Perang Dingin 1981-1989, Iran-Contra 1985

"Secara keseluruhan, Reagan berkata ‘Saya tidak ingat’ 88 kali dalam lapan jam keterangan mengenai kes Iran-Contra pada 16-17 Februari 1990," tulis New York Times.

"Aku masih ingat diberitahu bahawa ada ejen atau pemerintahan dalam peringkat tertentu, yang tidak dilarang oleh Pindaan Boland, dan saya ingat itu.

"Dan saya mengatakan bahawa kita perlu tetap berada dalam koridor undang-undang dan sebagainya. Dan saya tidak pernah mencabar atau mempersoalkan apa yang diberitahu kepada saya..." (Pada dasarnya, Ronald Reagan menyatakan tidak tahu menahu tentang Iran-Contra).

Catatan:

Pada 1982, seramai 96 warga negara asing, sebahagian besarnya warga Amerika Syarikat dan Eropah Barat, telah diculik oleh kumpulan yang tidak dikenali.

Amerika Syarikat percaya pelakunya adalah Hizbullah (walaupun Hizbullah tidak pernah mengakui secara rasmi perkara ini). Kerana Hizbullah adalah sekutu Iran, Amerika Syarikat pun terpaksa mendekati Iran untuk meminta bantuan.

Iran yang pada ketika itu sedang diserang oleh Iraq dan sangat memerlukan senjata untuk mengusir Iraq dengan cepat mengambil peluang itu. Iran bersedia membantu pembebasan tebusan dengan imbalan pemberian senjata.

Amerika kemudiannya menghantar senjata untuk Iran melalui pihak ketiga (gerila Contra), namun Iran mempermainkan Amerika seperti boneka.

Walaupun beribu-ribu peluru berpandu dan senjata telah dikeluarkan, Iran memperlambat pembebasan tebusan. Iran bahkan mendedahkan kesepakatan rahsia itu kepada umum setelah tujuannya mendapatkan senjata tercapai.

Akibatnya skandal terbongkar pada tahun 1986. Pemerintah Amerika mendapat aib, sementara Iran berjaya mengusir Iraq (yang sejak awal perang disokong oleh Amerika Syarikat) pada tahun 1988.

7. George HW Bush: Pencerobohan Panama 1989, Perang Teluk 1991

"Dan saya sangat mengambil berat, tidak hanya tentang serangan fizikal, tetapi juga atas kekejaman (Iraq) seperti yang dilaporkan oleh Amnesty International; yang mengesahkan beberapa cerita yang sampai kepada kami daripada Amir (Kuwait).

"Hal ini sukar dipercayai, kekejaman yang telah diceritakannya. Maksud saya, cerita tentang kabel mesin dialisis yang dicabut daripada pesakit, dan mesin dialisis itu dihantar ke Baghdad; bayi yang dikeluarkan dari inkubator dan inkubator itu dihantar ke Baghdad.

"Saya tidak tahu berapa banyak daripada kisah-kisah ini boleh disahkan, tetapi saya tahu dengan pasti bahawa Amir (Kuwait) bercakap daripada lubuk hatinya.

"Dan selepas itu, datang Amnesty International, yang mendapat maklumat dari ramai orang di sempadan, dan ia sangat menjijikkan." (9 Oktober 1990)

Catatan:

Cerita bohong tentang inkubator itu diungkapkan oleh seorang gadis bernama Nariyah (15 tahun). Dalam program televisyen ABC's Nightline dan NBC Nightly News, sambil menangis dia menceritakan kejahatan tentera Iraq yang membunuh lebih kurang 300 bayi di hospital Kuwait.

Kisahnya menimbulkan gelombang kebencian terhadap Saddam Hussein. Dengan cepat Bush berjaya menggerakkan sokongan antarabangsa dan pada tahun 1991, dilancarkan Operasi Badai Gurun: menyerang Kuwait dan mengusir tentera Iraq.

Beberapa tahun kemudian terungkap bahawa Nariyah tidak lain adalah anak perempuan Sheikh Saud Nasser Al-Saud Al-Sabah, Duta Besar Kuwait untuk Amerika Syarikat.

Sebelum tampil di acara televisyen itu, dia belajar berlakon dahulu di Hill & Knowlton.

8. William J. Clinton: "Pencerobohan Kemanusiaan" - NATO di Bosnia dan Herzegovina 1995, "Pencerobohan Kemanusiaan" - NATO di Yugoslavia 1999

"Penyelaras kemanusiaan kami, Brian Atwood yang baru sahaja pulang dari kawasan itu, menceritakan pertemuannya dengan seorang wanita Albania tua di sebuah kem di luar Tirana.

"Wanita itu melihat semua lelaki anggota keluarganya dan sebahagian besar lelaki di kampungnya ditangkap oleh pihak berkuasa Serbia, diikat, disimbah dengan minyak petrol dan dibakar di hadapan keluarga mereka.

"Ini adalah jenis cerita yang akan menjadi terlalu dahsyat untuk dipercayai jika sahaja cerita ini tidak selaras dengan apa yang telah disampaikan oleh begitu ramai pelarian lain.

"Apa yang perlu kita ingat adalah bahawa ini adalah jenayah yang dirancang dengan cermat bukan insiden akibat kemarahan yang tidak terkawal semata-mata; ini adalah jenayah yang dilakukan oleh pemerintah Beograd untuk tujuan politik yang tertentu, iaitu untuk mempertahankan kawalan mereka ke atas Kosovo. Tindakan mereka ini mesti dikalahkan." (April 28, 1999)

Catatan:

Khusus untuk Bosnia, naratif yang biasanya sampai kepada kita adalah: Bosnia yang Muslim mahu mendirikan negara sendiri, kemudian diperangi oleh tentera Kristian Serbia.

Persoalannya: Mengapa Amerika Syarikat dan NATO begitu bersemangat untuk ikut berperang, mengebom habis-habisan wilayah itu (dan mengambil kedudukan untuk membela Bosnia-Muslim)?

Sudah tentu jawapannya memerlukan penyelidikan mendalam. Namun yang jelas, hasil akhirnya adalah liberalisasi ekonomi di kawasan tersebut dan ini didedahkan oleh Bank Dunia.

"...usaha yang lebih besar perlu diberikan dalam membina struktur lembaga yang layak untuk pemerintahan yang efektif seperti yang digariskan dalam Perjanjian Dayton dan melaksanakan reformasi struktural utama untuk mengubah struktur ekonomi sosialis lama kepada yang baru, iaitu ekonomi berasaskan pasar." (Bank Dunia 1997).

9. George W. Bush: Al-Qaeda - "War on Terror" 2001-sekarang, Pencerobohan ke atas Iraq 2003

"Menghadapi bukti yang jelas dan risiko bahaya ini, kita tidak boleh menunggu sehingga bukti terakhir sampai, iaitu asap senapang yang boleh datang dalam bentuk awan cendawan (ledakan senjata biologi).

"Dalam memahami ancaman ini dengan melihat bentuk dan penipuan rejim Iraq, kita mempunyai sebab untuk mengandaikan yang terburuk dan kita mempunyai tugas yang mendesak untuk mengelakkan kemungkinan terburuk itu berlaku." (6 Oktober 2002)

Catatan:

Bush Jr 'memujuk' Kongres Amerika Syarikat supaya meluluskan serangan ke atas Iraq dengan alasan Saddam mempunyai senjata biologi.

Pada tahun 2003, serangan itu dilakukan, Saddam terguling dan hingga ke hari ini sebahagian tentera Amerika Syarikat masih kekal di Iraq.

Kontrak minyak dan gas serta projek-projek pembinaan semula, sudah tentu jatuh ke tangan para pemegang saham perang ini (syarikat-syarikat milik Zionis).

Dan kemudian terbukti, Saddam sama sekali tidak menyimpan senjata biologi itu.

10. Barack H. Obama: "Pencerobohan Kemanusiaan" - NATO (serangan ke atas Libya) 2011, "Pencerobohan Kemanusiaan" (pencerobohan di Syria) 2011-sekarang

"Dalam situasi yang rentan seperti ini, sangat penting bagi negara-negara di dunia untuk bercakap dengan satu suara dan ia telah menjadi fokus kami.

"Semalam Majlis Keselamatan PBB secara sebulat suara menghantar mesej yang jelas iaitu mengutuk keganasan di Libya, menyokong akauntabiliti pelakunya dan membela rakyat Libya.

"Seperti semua pemerintahan, kerajaan Libya mempunyai tanggungjawab untuk mengelakkan keganasan serta untuk mengizinkan kemasukan bantuan kemanusiaan dan untuk menghormati hak-hak rakyatnya.

"Kerajaan Libya perlu bertanggung jawab ke atas kegagalan untuk memenuhi tanggung jawab tersebut dan pada pelanggaran HAK ASASI MANUSIA yang berterusan." (22 Februari 2011)

Catatan:

Pada bulan Mei 2011, NATO di bawah pimpinan Amerika Syarikat membedil Libya dan merosakkan sangat banyak infrastruktur negara tersebut (dan kemudian, sekali lagi, projek pembinaan semulanya dipegang oleh syarikat Barat dan pembiayaannya dilakukan oleh pemerintah baru Libya dengan berhutang kepada IMF dan lain-lain).

Pembohongan diteruskan oleh Obama di Syria. Rejim Assad dituduh sebagai pelaku serangan senjata kimia pada tarikh 21 Ogos 2013 lalu, walaupun belum ada keputusan siasatan rasmi oleh PBB dan pelbagai kejanggalan ke atas kes ini telah didedahkan.

Pejuang Islam di Syria yang membawa projek Islam, yang tegak di atas hukum Allah semata-mata dengan tujuan mendirikan negara Islam sedang diperangi secara agresif oleh Amerika serta Eropah, Rusia dan Cina, serta boneka-boneka mereka.

Sementara Amerika Syarikat memaksakan projek negara sekular yang tegak di atas hukum buatan manusia serta ingin mempertahankan rejim Syria dan hanya mengubah rejim tidak disukai sahaja.

Wallahu a'lam.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon