Suasana di pekan kecil Terung di pagi Selasa dalam musim tengkujuh cukup lembab. Lopak-Iopak yang terdapat berhampiran bangunan-bangunan kedai di situ ditakungi air, akibat hujan yang memanjang pada sebelah malamnya.
Saya dan datuk masih lagi duduk di warung kopi sebelah kanan jalan menghala ke Kuala Terung. Di perhentian bas kira-kira 10 hingga 15 anak muda menanti bas. Mereka mahu pergi ke bandar Taiping menonton filem Melayu.
Datuk mula resah. Uda Lodin, kawan datuk belum juga tiba. Jam di dinding warung sudah menunjukkan pukul 10 pagi.
Saya mengambil akhbar Utusan Melayu milik tuan punya warung yang terletak di meja sebelah.
"Agaknya ada aral dijalan", keluh datuk.
Saya renung wajahnya dengan senyuman. Orang silih berganti keluar dan masuk ke warung. Tiba tiba datuk menekan pangkal ketiak kanan dengan tangan kiri.
"Alamat kurang baik”, ujar datuk tenang.
"Maksudnya dia tak ada?"
"Kalau dia datang, dia tak boleh pergi ke Kuala Terung sebelum matahari berkalih tempat. Kalau pergi juga susah diri kita.”
"Jadi, apa yang patut kita buat tok?"
"Tunggu sampai Uda Lodin tiba."
Saya kembali membaca akhbar Utusan Melayu. Tepat jam sebelas, Uda Lodin pun sampai dengan teksi sapu Blue Bird warna biji kundang.
Uda Lodin minta maaf. Menurutnya, dia singgah di pejabat pos Pantai Remis menemui menantunya yang bertugas di situ.
Dari Pantai Remis dia naik teksi sapu dan berhenti di Pekan Pancur membeli buah kelapa dan nangka sebagai buah tangan pada keluarga rumah yang akan di temuinya.
"Begini saja, aku tak dapat pergi sekarang. Kira-kira pukul lima petang ni kau tunggu aku di situ dan kita pergi bersama”, kata datuk pada Uda Lodin.
"Sebabnya?"
"Kau jangan tanya, itu hal aku."
"Di mana nak duduk sementara menanti pukul lima?", tanya Uda Lodin.
Datuk terus membayar harga minuman. Dia renung muka saya sambil senyum. Kemudian kami bertiga ke luar dari perut warung menuju ke gigi jalan besar.
"Begini Lodin, aku nak pergi ke Kampung Air Kuning. Pukul empat setengah aku datang. Kau nanti aku di sini."
"Baiklah."
"Kau sediakan batang tepus, bunga durian tiga kuntum dan mayang pinang berbunga sulung serta tujuh helai daun sirih yang bertemu urat."
"Lagi?"
"Tak ada apa-apa. Kalau kau tak tunggu aku terus balik."
"Mesti saya tunggu”, Uda Lodin ketawa kecil.
Datuk dan saya terus naik bas menuju ke Kampung Air kuning. Rumah yang kami tuju ialah sebuah rumah berbumbung lima yang letaknya tidak jauh daripada rumah Pendekar Meor Abdul Rahman, seorang guru seni silat gayung yang terkenal.
Kata datuk, penghuni rumah itu adalah kenalan lamanya. Kami jadi hampa bila mendapati tingkap rumah itu tertutup rapat.
Seorang jiran memberitahu bahawa tuan rumah dan keluarganya sudah pergi ke Pontian, Johor, kerana urusan nikah kahwin anaknya.
Datuk membuat keputusan untuk pergi ke Kampung Lahing di Padang Rengas, tetapi keputusan itu segera di tukar oleh datuk dengan alasan terlalu jauh.
Lantas dia membuat keputusan baru untuk pergi ke Batu 10 Terung. Sebagai cucu yang amat sayang dan mencintai datuk sendiri, saya tidak membantah. Elok pada datuk, eloklah pada diri saya.
Datuk terus mencari teksi sapu di Pekan Changkat Jering. Akhirnya kami naik teksi sapu Morris Minor berwarna hitam yang di pandu oleh seorang lelaki India.
Tidak sampai setengah jam, kami pun sudah berada di rumah Anjang Shamsuddin, orang Batu Bara.
Dari percakapan dengan datuk, tahulah saya bahawa datuk memang kenalan rapat pada ayah Anjang Shamsuddin dengan menyebut Ayah Tandang.
Sebelum saya bertanya maksud panggilan itu datuk telah menerangkan Ayah Tandang merupakan satu panggilan yang berunsurkan penghormatan tinggi pada orang tua dikalangan keturunan orang Batu Bara.
Lama juga datuk bercakap dengan Anjang Shamsuddin, termasuk kisah-kisah pengalaman datuk bersama arwah ayah Anjang Shamsuddin berlayar dari Sumatera membelah Selat Melaka menuju ke Pangkalan Bharu waktu muda-muda dulu.
"Walaupun datuk kau dan datuk saya datang dari berlainan daerah di Sumatera, tetapi mereka berkawan berdasarkan semangat Bangsa Melayu yang tidak mengenal batas keturunan dan suku”, ujar Anjang Shamsuddin sambil mengerling tajam pada saya.
Datuk tersenyum sambil berkata:
"Saya tahu sangat perangai ayah awak, cepat panas baran, keras kepala dan berani. Saya puji dengan sifat tegasnya."
"Agaknya memang begitu sifat orang Batu Bara yang suka merantau”, celah Anjang Shamsuddin sambil mengatakan keturunan orang Batu Bara tidak terdapat di Malaysia kecuali di beberapa kampung sekitar daerah Dinding (sekarang Manjung) iaitu di Kampung Empat Puluh Pantai dan Kampung Bharu, Lumut.
Salah seorang daripada orang Batu Bara itu telah meneroka badar Lumut serta Teluk Rubiah dan pernah berperang dengan angkatan Siam serta Belanda di Pulau Pangkor.
Anjang Shamsuddin (sudah meninggal dunia) adalah bapa kepada salah seorang pengarah dan pelakon filem terkenal di tanah air dewasa ini. Masa itu bintang filem tersebut belum lagi menjadi pelakon filem.
Menurut bapanya, anaknya pada masa itu sudah pergi ke Ipoh mengikut abangnya yang menjadi salah seorang pegawai Rida (sekarang Mara).
Hingga kini saya tidak berhadapan dengan bintang terkenal itu kecuali melihat lakonannya di dalam filem.
Lebih kurang pukul tiga petang saya dan datuk meninggalkan rumah Anjang Shamsuddin dan terus naik bas menuju ke Pekan Terung.
Uda Lodin tidak mungkir janji. Dia menanti kami di tempat yang dijanjikan.
Pukul lima setengah petang dengan menaiki kereta salah seorang penduduk Kuala Terung, saya dan datuk sampai ke tempat yang di tuju. Kami menginap di sebuah rumah berhampiran dengan pengkalan nelayan.
Perkara pertama yang di lakukan oleh datuk ialah pergi melawat tanah perkuburan. Ada beberapa perkara yang perlu datuk lakukan di situ.
Datuk hampir mahu membatalkan kerja-kerjanya itu apabila mengetahui jenazah perempuan itu dikebumikan di Kampung Terung dan bukannya di Kuala Terung.
"Bagaimana?" tanya Uda Lodin.
"Mana dia rumah yang selalu didatanginya?" tanya datuk.
Uda Lodin menunjukkan sebuah rumah yang tidak jauh letaknya dari pada tempat saya dan datuk menginap.
Bentuk rumah itu agak sederhana dengan atap rumbia dan berdindingkan papan lidah. Kedudukannya agak terpencil dengan rumah-rumah yang lain di dalam kampung tersebut.
Saya dan datuk diperkenal oleh Uda Lodin dengan tuan rumah yang berkulit hitam manis, berdahi luas dan rambutnya keriting.
Setelah bercakap beberapa patah perkataan lelaki itu mempersilakan kami naik ke rumah.
Perkara pertama yang diajukan oleh datuk pada lelaki yang menjangkau usia lima puluhan ialah:
"Seminggu berapa kali dia datang?"
"Boleh dikatakan pada setiap malam."
"Apa yang dibuatannya?"
"Makan sisa makanan yang lebih di dapur."
"Sejak awak berikhtiar menghalaunya, apa pula yang awak dapat?"
Lelaki itu terdiam. Biji matanya tertumpu ke wajah saya. Dia tidak senang duduk sambil memicit dagu tirusnya berkali-kali. Datuk kerutkan dahi dan Uda Lodin meraba misai tebalnya.
"Tak ada mendatangkan kesan. Dia tetap macam dulu”, ujar lelaki itu dengan tenang sambil memberitahu empat orang anak yang tinggal bersamanya sudah berpindah ke rumah lain.
"Awak kenapa tak pindah?" soal datuk lagi.
"Buat apa menyusahkan orang”, sahutnya dengan jujur.
"Apa rancangan awak?”, tanya datuk lagi.
Lelaki itu kerutkan dahi luasnya hingga bergaris empat.
”Tak ada apa-apa rancangan. Saya bimbang benda ganjil tu sudah mula mengacau orang lain. Saya takut rumah saya akan di bakar oleh orang yang tidak boleh dapat mengawal perasaan."
"Sebab?"
"Mereka yakin, hantu itu adalah isteri saya."
"Kau percaya dengan mereka?", tanya datuk lagi.
Lelaki itu nampak resah dan gelisah.
Tanpa di tanya oleh datuk lagi, lelaki itu memberitahu dia juga yakin bahawa hantu yang selalu mengganggunya itu adalah hantu isterinya kerana setiap kali hantu itu datang dia pasti memanggil namanya dan suara itu serupa dengan suara isterinya.
Ada kalanya, semua barang-barang di dapur seperti bawang dan cabai berubah tempat, satu kegemaran yang dilakukan oleh isterinya sebelum meninggal dunia.
"Saya mahu berikhtiar menghalaunya”, nada suara lelaki itu lembut tetapi mengandungi harapan yang besar.
Dia nampak resah dan sepasang mata tertumpu ke wajah datuk dan Uda Lodin.
"Saya bawakan orang yang boleh menolong awak”, kata Uda Lodin sambil menepuk bahu datuk di sebelahnya dua kali. Datuk tersenyum.
Datuk terus membisikkan sesuatu ke telinga lelaki itu. Dengan tenang lelaki itu anggukkan kepala. Datuk menghampiri Uda Lodin.
"Barang yang aku minta, sudah kau sediakan?", tanya datuk pada Uda Lodin.
Saya lihat Uda Lodin anggukkan kepala macam ayam jantan berjumpa ayam betina.
"Aku mahu tidur di sini dan kau bawakan barang-barang itu ke sini”, beritahu datuk pada Uda Lodin.
"Rumah yang saya sediakan tu, tak sesuaikah?"
"Sesuai. Aku kira di sini lebih baik lagi”, jawab datuk. Uda Lodin pun terdiam.
Uda Lodin meninggalkan kami di situ dan pergi mengambil barang-barang yang disediakannya untuk di bawa ke rumah lelaki itu.
Bila barang-barang itu diserahkan ke tangan datuk, Uda Lodin pun beredar dari situ menuju ke rumah jirannya. Uda Lodin berjanji akan menemui datuk sesudah waktu sembahyang Isyak.
Datuk terus bercakap dengan lelaki yang menjangkau usia lima puluhan di ruang tengah.
Banyak benar pertanyaan yang diajukan oleh datuk pada lelaki itu untuk menyingkap rahsia peribadi arwah isterinya.
"Saya selalu ke laut, banyak hal yang berhubung dengan dengan dirinya saya tak tahu”, kata lelaki itu dengan jujur.
Datuk terdiam dan mati akal kerana setiap kali perkara yang berhubungan dengan isteri lelaki itu disoal, itulah jawapan yang diberikan kepada datuk.
Akhirnya datuk membuat kesimpulan bahawa hubungan antara lelaki itu dengan isterinya agak renggang dan penuh rahsia.
Ada rahsia-rahsia rumah tangga yang dilindungi oleh si isteri dari pengetahuan suaminya.
”Tak apalah, awak tak tahu. Saya cuba berikhtiar mengatasi hal ini”, datuk memberikan janji itu pada lelaki tersebut.
"Memang itulah yang saya harapkan."
"Awak pernah berkelahi dengannya?", tanya datuk lagi.
"Dulu saya ni memang buas. Suka beristeri banyak. Isteri saya yang mati itu adalah isteri saya yang kelima", kata lelaki itu membuka rahsia.
Datuk menggigit bibir. Secara tidak langsung dia sudah dapat mengetahui rahsia diri lelaki yang nampak cemas itu.
"Isteri yang lain tu ke mana perginya?"
"Semua saya ceraikan, tetapi dengan isteri yang mati saya tidak sanggup berbuat begitu."
"Kenapa?"
"Saya tak tahu. Saya cukup sayang dan mendengar perintahnya, ada kalanya saya jadi begitu bodoh bila berhadapan dengannya."
"Begitu”, suara datuk lembut.
Dan datuk tidak meneruskan sebarang pertanyaan terhadap diri lelaki itu.
Kerana waktu Maghrib sudah tiba, datuk menyuruh saya mengambil air sembahyang di perigi.
Saya lantas memberitahu datuk yang saya lebih senang mengambil air sembahyang bersamanya.
"Kenapa?", tanya datuk.
"Periginya jauh tuk, saya rasa seram."
"Pergi. Tidak ada benda yang mesti kau takutkan”, nada suara datuk yang keras itu sungguh menghampakan.
Saya tidak ada pilihan lain. Saya terpaksa pergi. Berdebar juga hati saya bila memijak bumi di tengah cahaya yang samar-samar itu.
Lebih menggerunkan sepanjang jalan menuju jalan ke perigi terdapat beberapa pohon jejawai yang besar dan akar berjuntaian.
Angin ketika itu tidak bertiup. Beberapa ekor burung gagak liar terbang rendah pulang ke sarang sambil berbunyi.
Bunyi gagak itu, saya amat-amati seperti bunyi orang mencarik kain kapan. Saya tahu, kalau saya berpatah balik tentu datuk naik darah. Saya terus melangkah.
Langkah saya mati bila seekor kucing hutan melompat di hadapan saya. Sebelum kucing itu melompat ke dalam semak, matanya merenung muka saya sambil membuka mulutnya dengan lebar bersama suara yang nyaring dan kuat.
Hari bertambah gelap. Pondok perigi nampak berbalam-balam di hadapan. Saya berlari terus masuk ke dalam pondok perigi yang berdindingkan tepus tanpa atap.
Pepohon rumbia yang berdiri dekat pondok perigi kelihatan kaku dan menakutkan.
Saya terus membaca niat dan membasuh muka. Dengan tiba-tiba saya berhidu bau busuk yang amat sangat. Serentak dengan itu saya terasa dinding pondok perigi diraba orang dari luar. Saya resah tidak menentu.
Kemudian saya terasa ada orang berdiri di belakang saya. Saya cuba menjeling. Kerana keadaan bertambah kabur, saya tidak dapat memastikan dengan tepat siapakah yang berdiri di belakang saya. Perasaan saya cukup cemas.
“Orang baru mahu ambil air sembahyang”, lubang telinga diasak dengan suara orang perempuan.
Saya terus menoleh ke belakang. Tidak ada apa yang saya lihat, kecuali bau busuk yang cukup hebat. Tekak saya jadi loya. Tanpa berfikir panjang saya terus berlari dengan sekuat hati menuju ke rumah.
"Kenapa?", tanya datuk sambil melihat wajah saya yang pucat lesi.
"Ada suara orang perempuan dan bau busuk."
"Tak apa. Itu perkara biasa”, balas datuk sambil melihat ke wajah tuan rumah yang berdirinya di sebelahnya.
Tuan rumah saya lihat resah tidak menentu.
"Itulah dia”, tiba-tiba keluar dari mulut tuan rumah.
Tanpa berlengah-Iengah lagi datuk mengajak tuan rumah pergi mengambil air sembahyang di perigi. Saya terpaksa tinggal sendirian di rumah.
Bagi menghilangkan rasa takut, saya duduk di anak tangga bongsu sambil menyanyikan lagu 'Tudung Periok'.
Saya pasti benar rangkap lagu yang saya sebut itu lintang pukang. Nada atau iramanya tetap sumbang. Untuk menghiburkan hati yang takut saya menyanyi terus.
Saya terdengar ayam di reban berketak dengan kuat macam terlihat sesuatu. Kucing kepunyaan tuan rumah lari tidak menentu macam di kejar sesuatu. Suara ayam kian keras dan kemudian hilang.
Saya mula terhidu bau busuk. Macam ada kelibat manusia lalu di hadapan saya. Dan saya lihat lampu minyak tanah terpasang dengan dirinya di ruang tengah. Daun tingkap tertutup dengan sendirinya.
"Awak siapa? Ada hajat? Rasa aku adik beradik aku dan suami aku tak ada mempunyai saudara-mara macam muka kamu."
Saya terdengar suara orang perempuan dalam rumah. Saya terdiam. Kemudian saya terdengar bunyi pinggan mangkuk dan periuk berlaga sama sendiri di bahagian dapur macam orang mencari sesuatu. Saya juga terdengar suara perempuan merungut sesuatu.
Bau busuk bertambah hebat. Hari bertambah gelap. Saya tidak sedar bila masa tuan rumah dan datuk berada di hadapan saya.
"Nak, mari kita sembahyang”, kata datuk.
Saya memberitahu datuk tentang bau busuk dan peristiwa yang saya alami. Datuk tidak peduli. Tuan rumah dan saya terus sembahyang Maghrib dengan berimamkan datuk.
Aneh, sesudah memberi salam terakhir, bau busuk sudah tidak ada lagi. Datuk menyuruh tuan rumah turun ke dapur melihat periuk dan pinggan mangkuk. Tuan rumah patuh dengan perintah datuk.
"Baki nasi saya habis dimakannya. Dia membasuh pinggan mangkuk yang kotor”, dengan wajah yang tenang tuan rumah memberitahu datuk sesudah memeriksa barang-barang di dapurnya.
"Kalau begitu kau masak nasi sekarang dan masukkan hujung batang tepus ini”, ujar datuk sambil memberi batang tepus yang sudah di potong sedikit.
Tuan rumah terus memasak nasi dan menggoreng ikan kering. Bila semuanya sudah siap, saya dan tuan rumah makan. Atas permintaan datuk nasi di bahagian atas ditinggalkan didalam periuk.
Lebih kurang pukul dua malam, datuk pun mengejutkan saya dari tidur. Datuk menyalakan api pada sebatang liIin.
Uda Lodin yang datang ke rumah itu lepas waktu Isyak juga dibangunkan oleh datuk dari tidurnya. Tuan rumah yang tidur dekat tiang seri tidak di kejutkan oleh datuk. Dengkur tuan rumah cukup keras.
Datuk terus bertafakur setelah mengenakan baju hitam dan seluar hitam ke badan serta melilitkan kepalanya dengan kain merah sebesar dua jari.
Kemudian dia suruh saya mengatur tujuh helai daun sirih dimuka pintu. Dia juga menyuruh Uda Lodin meletakkan batang tepus dalam keadaan selang-seli pintu dapur. Datuk pun menepuk dahi tuan rumah sebanyak tiga kali dan meraba urat lehemya.
"Apa yang awak buat padanya?", soal Uda Lodin pada datuk.
"Saya pukau dia supaya tidur terus”, jawab datuk pendek sambil memperkemaskan silanya.
Datuk pun menyuruh kami duduk tanpa bergerak. Datuk ke dapur dan mengambil periuk berisi nasi lalu diletakkan dekat tiang seri.
Suasana malam itu cukup sepi. Rasa sejuk terasa menyentuh kulit muka dan badan. Sesekali angin bertiup dengan kuatnya di luar menggugurkan dahan-dahan pokok yang mati.
Suara jampuk tidak kedengaran, suara burung hantu juga begitu. Kecuali suara itik dan ayam di reban macam melihat sesuatu. Bau busuk mula masuk ke lubang hidung.
Datuk terus membuka pintu dan datuk membentangkan kain hitam yang berbucu tiga. Datuk duduk bersila di situ. Sebatang lagi lilin datuk nyalakan. Lilin yang baru dibakar sumbunya itu datuk letakkan betul-betul di tengah pintu.
Datuk terus bertafakur. Dia membaca sesuatu. Cara mendadak api lilin di tengah pintu padam. Bunyi tapak kaki orang melangkah jelas terdengar. Datuk bangun sambil memeluk tubuh.
"Siapa?", terdengar suara perempuan.
"Tetamu suami kamu”, jawab datuk.
"Apa halnya?"
"Saja datang."
"Aku nak masuk ke rumah, lalu kau dari situ?"
"Masuklah ini rumah kamu. Tapi nyalakan api liIin yang padam."
Selasai sahaja datuk bercakap, api liIin yang padam terus menyala. Bau busuk bertambah kuat.
Muka saya terasa dilekati sesuatu. Saya raba dan cium. Ternyata muka saya dilekati lumpur dari kubur. Baunya juga cukup busuk.
Bunyi tapak kaki orang melangkah kian kuat. Dengan pertolongan cahaya lilin saya dapat melihat satu lembaga memakai kain putih yang sudah koyak dan penuh lumpur.
"Kain kapan”, kata hati saya.
Lembaga itu bagaikan tahu apa yang bergolak dalam dada saya, lalu secebis kain kapan yang busuk di campakkan kepada saya. Bentuk mukanya tidak dapat saya lihat dengan jelas.
"Aku lapar”, saya terdengar lagi suara perempuan.
"Makanlah”, sahut datuk.
Saya lihat periuk nasi bergerak dan saya terdengar suara orang mengunyah sesuatu.
Saya menggigit bibir. Uda Lodin menutup lubang hidungnya dengan tangan. Dalam cahaya samar-samar itu juga saya lihat lembaga yang berkain kapan kotor menghampiri suaminya.
Ia mencangkung di situ sambil meraba-raba pipi dan rambut suaminya. Perempuan itu menangis tersedu-sedu.
Darah saya tersirap kerana jari-jari perempuan itu sudah tidak berdaging lagi.
Hanya tulang jari dengan kuku yang panjang jelas kelihatan berlari-Iari atas pipi dan tengkuk suaminya. Beberapa daging lengan dan pahanya yang sudah reput jatuh ke atas lantai.
Datuk terus melompat dan memukul belakang perempuan itu dengan batang tepus sebanyak tujuh kali. Datuk juga menyuruh Uda Lodin memasang api pada pelita minyak tanah.
Bila pelita sudah di pasang, wajah perempuan itu jelas kelihatan. Matanya sudah berlubang, daging pipinya jatuh satu-satu kelantai macam habuk kayu yang baru di ketam.
Giginya masih kuat dan kelihatan putih bersih. Saya tidak sanggup memandang wajah yang amat menakutkan itu.
"Apa yang kau lakukan pada suamimu?”, tanya datuk.
Perempuan itu tidak menjawap. Dia berjalan ke arah periuk nasi. Kedua belah kakinya di kangkangnya, dengan periuk nasi itu betul-betul berada di celah kangkangnya.
Beberapa ketul daging yang buruk di bahagian punggung jatuh ke dalam periuk tersebut. Setelah beberapa saat periuk itu di berikan pada suaminya.
Macam ada suatu kuasa yang luar biasa, suaminya bangun lalu memakan nasi itu dengan lahapnya, kemudian suaminya tidur kembali.
"Kau berikan suamimu nasi tangas?", tanya datuk.
"Ya. Saya sayangkan dia. Saya mahu dia mendengar kata dan tidak mencari betina lain."
"Perbuatan ini dikutuk Tuhan dan berdosa besar."
Perempuan itu tidak menjawap. Dia terus duduk merenung wajah suaminya dan memukul-mukul dadanya.
"Dari siapa kau dapat ilmu ini?", soal datuk.
Perempuan itu tetap membisu. Datuk pukul lagi hingga perempuan itu mengakui bahawa dia menuntut ilmu dari seorang perempuan tua yang memang menaruh dendam pada lelaki.
Menurutnya, perempuan itu memang seorang yang baik. Tetapi lakinya yang kuat berjudi itu selalu memukulnya bila kalah main. Kemudian dia dimadukan oleh lakinya dengan seorang perempuan.
Mula dari hari itulah dia mencari ilmu nasi tangas dan di kenakan pada suaminya, hingga suaminya
jadi bodoh dan tidak boleh membilang hingga kesepuluh kecuali di tunjuk atau diajar olehnya sendiri. Datuk terdiam.
Saya dan Uda Lodin berpandangan sama sendiri. Saya lihat datuk membuka kain yang melilit kepalanya. Datuk membuka bajunya dan menyarungkan ke tubuhnya dalam keadaan terbalik.
"Kau tahu, perbuatan kamu salah dalam ajaran agama. Dan kau tidak di terima oleh bumi. Roh kau ditolak ke dunia merayau-rayau selama empat puluh hari sebelum dihumbankan ke neraka."
"Saya tidak tahu."
"Suami kau seorang lelaki yang baik, kenapa kau buat perkara ini?", soal datuk lagi.
Perempuan itu diam. Dia cuba bangun dan mahu menerkam ke arah datuk. Cepat-cepat datuk memukul badannya dengan batang tepus.
Ternyata pukulan itu tidak mendatangkan kesan. Dia membuka kain kapannya lalu melemparkan pada datuk.
Datuk menahannya dengan kedua belah tangannya hingga kain kapan itu berbalik kepadanya.
Datuk lalu membaca beberapa potong ayat suci sehingga perempuan yang sudah tinggal rangka itu terperosok ke tepi dinding sambil menutup mukanya. Dia kelihatan takut dan cemas sekali.
"Roh engkau tidak akan diterima Allah selagi kau takut minta ampun dan maaf pada suamimu”, pekik datuk.
"Engkau siapa menyuruh aku berbuat begitu”, balas perempuan itu dengan kuat.
Datuk lalu mengambil sebatang tepus lagi dan menekan ke dada perempuan itu.
"Engkau syaitan. Engkau syaitan”, ujar datuk kemudian membaca beberapa ayat suci lagi.
Ternyata hantu perempuan itu tidak mahu mengaku kalah. Barangkali, rasa sabar datuk sudah hilang, datuk terus menepuk kedua belah tangannya.
Perempuan itu menjerit macam kena sesuatu yang panas dan terus bersuara minta ampun pada suaminya.
Bila suara jeritan perempuan itu hilang, semua pelita dalam rumah padam. Bila dinyalakan semula, perempuan itu sudah hilang.
Datuk tepuk dahi suami tiga kali sambil mengurut lehernya. Suami hantu perempuan itu tersedar dari tidur.
Tamat siri 25/284
BACA: SBDJ Siri 24: Puaka Tiang Seri
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)
-SENTIASAPANAS.COM
Saya dan datuk masih lagi duduk di warung kopi sebelah kanan jalan menghala ke Kuala Terung. Di perhentian bas kira-kira 10 hingga 15 anak muda menanti bas. Mereka mahu pergi ke bandar Taiping menonton filem Melayu.
Datuk mula resah. Uda Lodin, kawan datuk belum juga tiba. Jam di dinding warung sudah menunjukkan pukul 10 pagi.
Saya mengambil akhbar Utusan Melayu milik tuan punya warung yang terletak di meja sebelah.
"Agaknya ada aral dijalan", keluh datuk.
Saya renung wajahnya dengan senyuman. Orang silih berganti keluar dan masuk ke warung. Tiba tiba datuk menekan pangkal ketiak kanan dengan tangan kiri.
"Alamat kurang baik”, ujar datuk tenang.
"Maksudnya dia tak ada?"
"Kalau dia datang, dia tak boleh pergi ke Kuala Terung sebelum matahari berkalih tempat. Kalau pergi juga susah diri kita.”
"Jadi, apa yang patut kita buat tok?"
"Tunggu sampai Uda Lodin tiba."
Saya kembali membaca akhbar Utusan Melayu. Tepat jam sebelas, Uda Lodin pun sampai dengan teksi sapu Blue Bird warna biji kundang.
Uda Lodin minta maaf. Menurutnya, dia singgah di pejabat pos Pantai Remis menemui menantunya yang bertugas di situ.
Dari Pantai Remis dia naik teksi sapu dan berhenti di Pekan Pancur membeli buah kelapa dan nangka sebagai buah tangan pada keluarga rumah yang akan di temuinya.
"Begini saja, aku tak dapat pergi sekarang. Kira-kira pukul lima petang ni kau tunggu aku di situ dan kita pergi bersama”, kata datuk pada Uda Lodin.
"Sebabnya?"
"Kau jangan tanya, itu hal aku."
"Di mana nak duduk sementara menanti pukul lima?", tanya Uda Lodin.
Datuk terus membayar harga minuman. Dia renung muka saya sambil senyum. Kemudian kami bertiga ke luar dari perut warung menuju ke gigi jalan besar.
"Begini Lodin, aku nak pergi ke Kampung Air Kuning. Pukul empat setengah aku datang. Kau nanti aku di sini."
"Baiklah."
"Kau sediakan batang tepus, bunga durian tiga kuntum dan mayang pinang berbunga sulung serta tujuh helai daun sirih yang bertemu urat."
"Lagi?"
"Tak ada apa-apa. Kalau kau tak tunggu aku terus balik."
"Mesti saya tunggu”, Uda Lodin ketawa kecil.
Datuk dan saya terus naik bas menuju ke Kampung Air kuning. Rumah yang kami tuju ialah sebuah rumah berbumbung lima yang letaknya tidak jauh daripada rumah Pendekar Meor Abdul Rahman, seorang guru seni silat gayung yang terkenal.
Kata datuk, penghuni rumah itu adalah kenalan lamanya. Kami jadi hampa bila mendapati tingkap rumah itu tertutup rapat.
Seorang jiran memberitahu bahawa tuan rumah dan keluarganya sudah pergi ke Pontian, Johor, kerana urusan nikah kahwin anaknya.
Datuk membuat keputusan untuk pergi ke Kampung Lahing di Padang Rengas, tetapi keputusan itu segera di tukar oleh datuk dengan alasan terlalu jauh.
Lantas dia membuat keputusan baru untuk pergi ke Batu 10 Terung. Sebagai cucu yang amat sayang dan mencintai datuk sendiri, saya tidak membantah. Elok pada datuk, eloklah pada diri saya.
Datuk terus mencari teksi sapu di Pekan Changkat Jering. Akhirnya kami naik teksi sapu Morris Minor berwarna hitam yang di pandu oleh seorang lelaki India.
Tidak sampai setengah jam, kami pun sudah berada di rumah Anjang Shamsuddin, orang Batu Bara.
Dari percakapan dengan datuk, tahulah saya bahawa datuk memang kenalan rapat pada ayah Anjang Shamsuddin dengan menyebut Ayah Tandang.
Sebelum saya bertanya maksud panggilan itu datuk telah menerangkan Ayah Tandang merupakan satu panggilan yang berunsurkan penghormatan tinggi pada orang tua dikalangan keturunan orang Batu Bara.
Lama juga datuk bercakap dengan Anjang Shamsuddin, termasuk kisah-kisah pengalaman datuk bersama arwah ayah Anjang Shamsuddin berlayar dari Sumatera membelah Selat Melaka menuju ke Pangkalan Bharu waktu muda-muda dulu.
"Walaupun datuk kau dan datuk saya datang dari berlainan daerah di Sumatera, tetapi mereka berkawan berdasarkan semangat Bangsa Melayu yang tidak mengenal batas keturunan dan suku”, ujar Anjang Shamsuddin sambil mengerling tajam pada saya.
Datuk tersenyum sambil berkata:
"Saya tahu sangat perangai ayah awak, cepat panas baran, keras kepala dan berani. Saya puji dengan sifat tegasnya."
"Agaknya memang begitu sifat orang Batu Bara yang suka merantau”, celah Anjang Shamsuddin sambil mengatakan keturunan orang Batu Bara tidak terdapat di Malaysia kecuali di beberapa kampung sekitar daerah Dinding (sekarang Manjung) iaitu di Kampung Empat Puluh Pantai dan Kampung Bharu, Lumut.
Salah seorang daripada orang Batu Bara itu telah meneroka badar Lumut serta Teluk Rubiah dan pernah berperang dengan angkatan Siam serta Belanda di Pulau Pangkor.
Anjang Shamsuddin (sudah meninggal dunia) adalah bapa kepada salah seorang pengarah dan pelakon filem terkenal di tanah air dewasa ini. Masa itu bintang filem tersebut belum lagi menjadi pelakon filem.
Menurut bapanya, anaknya pada masa itu sudah pergi ke Ipoh mengikut abangnya yang menjadi salah seorang pegawai Rida (sekarang Mara).
Hingga kini saya tidak berhadapan dengan bintang terkenal itu kecuali melihat lakonannya di dalam filem.
Lebih kurang pukul tiga petang saya dan datuk meninggalkan rumah Anjang Shamsuddin dan terus naik bas menuju ke Pekan Terung.
Uda Lodin tidak mungkir janji. Dia menanti kami di tempat yang dijanjikan.
Pukul lima setengah petang dengan menaiki kereta salah seorang penduduk Kuala Terung, saya dan datuk sampai ke tempat yang di tuju. Kami menginap di sebuah rumah berhampiran dengan pengkalan nelayan.
Perkara pertama yang di lakukan oleh datuk ialah pergi melawat tanah perkuburan. Ada beberapa perkara yang perlu datuk lakukan di situ.
Datuk hampir mahu membatalkan kerja-kerjanya itu apabila mengetahui jenazah perempuan itu dikebumikan di Kampung Terung dan bukannya di Kuala Terung.
"Bagaimana?" tanya Uda Lodin.
"Mana dia rumah yang selalu didatanginya?" tanya datuk.
Uda Lodin menunjukkan sebuah rumah yang tidak jauh letaknya dari pada tempat saya dan datuk menginap.
Bentuk rumah itu agak sederhana dengan atap rumbia dan berdindingkan papan lidah. Kedudukannya agak terpencil dengan rumah-rumah yang lain di dalam kampung tersebut.
Saya dan datuk diperkenal oleh Uda Lodin dengan tuan rumah yang berkulit hitam manis, berdahi luas dan rambutnya keriting.
Setelah bercakap beberapa patah perkataan lelaki itu mempersilakan kami naik ke rumah.
Perkara pertama yang diajukan oleh datuk pada lelaki yang menjangkau usia lima puluhan ialah:
"Seminggu berapa kali dia datang?"
"Boleh dikatakan pada setiap malam."
"Apa yang dibuatannya?"
"Makan sisa makanan yang lebih di dapur."
"Sejak awak berikhtiar menghalaunya, apa pula yang awak dapat?"
Lelaki itu terdiam. Biji matanya tertumpu ke wajah saya. Dia tidak senang duduk sambil memicit dagu tirusnya berkali-kali. Datuk kerutkan dahi dan Uda Lodin meraba misai tebalnya.
"Tak ada mendatangkan kesan. Dia tetap macam dulu”, ujar lelaki itu dengan tenang sambil memberitahu empat orang anak yang tinggal bersamanya sudah berpindah ke rumah lain.
"Awak kenapa tak pindah?" soal datuk lagi.
"Buat apa menyusahkan orang”, sahutnya dengan jujur.
"Apa rancangan awak?”, tanya datuk lagi.
Lelaki itu kerutkan dahi luasnya hingga bergaris empat.
”Tak ada apa-apa rancangan. Saya bimbang benda ganjil tu sudah mula mengacau orang lain. Saya takut rumah saya akan di bakar oleh orang yang tidak boleh dapat mengawal perasaan."
"Sebab?"
"Mereka yakin, hantu itu adalah isteri saya."
"Kau percaya dengan mereka?", tanya datuk lagi.
Lelaki itu nampak resah dan gelisah.
Tanpa di tanya oleh datuk lagi, lelaki itu memberitahu dia juga yakin bahawa hantu yang selalu mengganggunya itu adalah hantu isterinya kerana setiap kali hantu itu datang dia pasti memanggil namanya dan suara itu serupa dengan suara isterinya.
Ada kalanya, semua barang-barang di dapur seperti bawang dan cabai berubah tempat, satu kegemaran yang dilakukan oleh isterinya sebelum meninggal dunia.
"Saya mahu berikhtiar menghalaunya”, nada suara lelaki itu lembut tetapi mengandungi harapan yang besar.
Dia nampak resah dan sepasang mata tertumpu ke wajah datuk dan Uda Lodin.
"Saya bawakan orang yang boleh menolong awak”, kata Uda Lodin sambil menepuk bahu datuk di sebelahnya dua kali. Datuk tersenyum.
Datuk terus membisikkan sesuatu ke telinga lelaki itu. Dengan tenang lelaki itu anggukkan kepala. Datuk menghampiri Uda Lodin.
"Barang yang aku minta, sudah kau sediakan?", tanya datuk pada Uda Lodin.
Saya lihat Uda Lodin anggukkan kepala macam ayam jantan berjumpa ayam betina.
"Aku mahu tidur di sini dan kau bawakan barang-barang itu ke sini”, beritahu datuk pada Uda Lodin.
"Rumah yang saya sediakan tu, tak sesuaikah?"
"Sesuai. Aku kira di sini lebih baik lagi”, jawab datuk. Uda Lodin pun terdiam.
Uda Lodin meninggalkan kami di situ dan pergi mengambil barang-barang yang disediakannya untuk di bawa ke rumah lelaki itu.
Bila barang-barang itu diserahkan ke tangan datuk, Uda Lodin pun beredar dari situ menuju ke rumah jirannya. Uda Lodin berjanji akan menemui datuk sesudah waktu sembahyang Isyak.
Datuk terus bercakap dengan lelaki yang menjangkau usia lima puluhan di ruang tengah.
Banyak benar pertanyaan yang diajukan oleh datuk pada lelaki itu untuk menyingkap rahsia peribadi arwah isterinya.
"Saya selalu ke laut, banyak hal yang berhubung dengan dengan dirinya saya tak tahu”, kata lelaki itu dengan jujur.
Datuk terdiam dan mati akal kerana setiap kali perkara yang berhubungan dengan isteri lelaki itu disoal, itulah jawapan yang diberikan kepada datuk.
Akhirnya datuk membuat kesimpulan bahawa hubungan antara lelaki itu dengan isterinya agak renggang dan penuh rahsia.
Ada rahsia-rahsia rumah tangga yang dilindungi oleh si isteri dari pengetahuan suaminya.
”Tak apalah, awak tak tahu. Saya cuba berikhtiar mengatasi hal ini”, datuk memberikan janji itu pada lelaki tersebut.
"Memang itulah yang saya harapkan."
"Awak pernah berkelahi dengannya?", tanya datuk lagi.
"Dulu saya ni memang buas. Suka beristeri banyak. Isteri saya yang mati itu adalah isteri saya yang kelima", kata lelaki itu membuka rahsia.
Datuk menggigit bibir. Secara tidak langsung dia sudah dapat mengetahui rahsia diri lelaki yang nampak cemas itu.
"Isteri yang lain tu ke mana perginya?"
"Semua saya ceraikan, tetapi dengan isteri yang mati saya tidak sanggup berbuat begitu."
"Kenapa?"
"Saya tak tahu. Saya cukup sayang dan mendengar perintahnya, ada kalanya saya jadi begitu bodoh bila berhadapan dengannya."
"Begitu”, suara datuk lembut.
Dan datuk tidak meneruskan sebarang pertanyaan terhadap diri lelaki itu.
Kerana waktu Maghrib sudah tiba, datuk menyuruh saya mengambil air sembahyang di perigi.
Saya lantas memberitahu datuk yang saya lebih senang mengambil air sembahyang bersamanya.
"Kenapa?", tanya datuk.
"Periginya jauh tuk, saya rasa seram."
"Pergi. Tidak ada benda yang mesti kau takutkan”, nada suara datuk yang keras itu sungguh menghampakan.
Saya tidak ada pilihan lain. Saya terpaksa pergi. Berdebar juga hati saya bila memijak bumi di tengah cahaya yang samar-samar itu.
Lebih menggerunkan sepanjang jalan menuju jalan ke perigi terdapat beberapa pohon jejawai yang besar dan akar berjuntaian.
Angin ketika itu tidak bertiup. Beberapa ekor burung gagak liar terbang rendah pulang ke sarang sambil berbunyi.
Bunyi gagak itu, saya amat-amati seperti bunyi orang mencarik kain kapan. Saya tahu, kalau saya berpatah balik tentu datuk naik darah. Saya terus melangkah.
Langkah saya mati bila seekor kucing hutan melompat di hadapan saya. Sebelum kucing itu melompat ke dalam semak, matanya merenung muka saya sambil membuka mulutnya dengan lebar bersama suara yang nyaring dan kuat.
Hari bertambah gelap. Pondok perigi nampak berbalam-balam di hadapan. Saya berlari terus masuk ke dalam pondok perigi yang berdindingkan tepus tanpa atap.
Pepohon rumbia yang berdiri dekat pondok perigi kelihatan kaku dan menakutkan.
Saya terus membaca niat dan membasuh muka. Dengan tiba-tiba saya berhidu bau busuk yang amat sangat. Serentak dengan itu saya terasa dinding pondok perigi diraba orang dari luar. Saya resah tidak menentu.
Kemudian saya terasa ada orang berdiri di belakang saya. Saya cuba menjeling. Kerana keadaan bertambah kabur, saya tidak dapat memastikan dengan tepat siapakah yang berdiri di belakang saya. Perasaan saya cukup cemas.
“Orang baru mahu ambil air sembahyang”, lubang telinga diasak dengan suara orang perempuan.
Saya terus menoleh ke belakang. Tidak ada apa yang saya lihat, kecuali bau busuk yang cukup hebat. Tekak saya jadi loya. Tanpa berfikir panjang saya terus berlari dengan sekuat hati menuju ke rumah.
"Kenapa?", tanya datuk sambil melihat wajah saya yang pucat lesi.
"Ada suara orang perempuan dan bau busuk."
"Tak apa. Itu perkara biasa”, balas datuk sambil melihat ke wajah tuan rumah yang berdirinya di sebelahnya.
Tuan rumah saya lihat resah tidak menentu.
"Itulah dia”, tiba-tiba keluar dari mulut tuan rumah.
Tanpa berlengah-Iengah lagi datuk mengajak tuan rumah pergi mengambil air sembahyang di perigi. Saya terpaksa tinggal sendirian di rumah.
Bagi menghilangkan rasa takut, saya duduk di anak tangga bongsu sambil menyanyikan lagu 'Tudung Periok'.
Saya pasti benar rangkap lagu yang saya sebut itu lintang pukang. Nada atau iramanya tetap sumbang. Untuk menghiburkan hati yang takut saya menyanyi terus.
Saya terdengar ayam di reban berketak dengan kuat macam terlihat sesuatu. Kucing kepunyaan tuan rumah lari tidak menentu macam di kejar sesuatu. Suara ayam kian keras dan kemudian hilang.
Saya mula terhidu bau busuk. Macam ada kelibat manusia lalu di hadapan saya. Dan saya lihat lampu minyak tanah terpasang dengan dirinya di ruang tengah. Daun tingkap tertutup dengan sendirinya.
"Awak siapa? Ada hajat? Rasa aku adik beradik aku dan suami aku tak ada mempunyai saudara-mara macam muka kamu."
Saya terdengar suara orang perempuan dalam rumah. Saya terdiam. Kemudian saya terdengar bunyi pinggan mangkuk dan periuk berlaga sama sendiri di bahagian dapur macam orang mencari sesuatu. Saya juga terdengar suara perempuan merungut sesuatu.
Bau busuk bertambah hebat. Hari bertambah gelap. Saya tidak sedar bila masa tuan rumah dan datuk berada di hadapan saya.
"Nak, mari kita sembahyang”, kata datuk.
Saya memberitahu datuk tentang bau busuk dan peristiwa yang saya alami. Datuk tidak peduli. Tuan rumah dan saya terus sembahyang Maghrib dengan berimamkan datuk.
Aneh, sesudah memberi salam terakhir, bau busuk sudah tidak ada lagi. Datuk menyuruh tuan rumah turun ke dapur melihat periuk dan pinggan mangkuk. Tuan rumah patuh dengan perintah datuk.
"Baki nasi saya habis dimakannya. Dia membasuh pinggan mangkuk yang kotor”, dengan wajah yang tenang tuan rumah memberitahu datuk sesudah memeriksa barang-barang di dapurnya.
"Kalau begitu kau masak nasi sekarang dan masukkan hujung batang tepus ini”, ujar datuk sambil memberi batang tepus yang sudah di potong sedikit.
Tuan rumah terus memasak nasi dan menggoreng ikan kering. Bila semuanya sudah siap, saya dan tuan rumah makan. Atas permintaan datuk nasi di bahagian atas ditinggalkan didalam periuk.
Lebih kurang pukul dua malam, datuk pun mengejutkan saya dari tidur. Datuk menyalakan api pada sebatang liIin.
Uda Lodin yang datang ke rumah itu lepas waktu Isyak juga dibangunkan oleh datuk dari tidurnya. Tuan rumah yang tidur dekat tiang seri tidak di kejutkan oleh datuk. Dengkur tuan rumah cukup keras.
Datuk terus bertafakur setelah mengenakan baju hitam dan seluar hitam ke badan serta melilitkan kepalanya dengan kain merah sebesar dua jari.
Kemudian dia suruh saya mengatur tujuh helai daun sirih dimuka pintu. Dia juga menyuruh Uda Lodin meletakkan batang tepus dalam keadaan selang-seli pintu dapur. Datuk pun menepuk dahi tuan rumah sebanyak tiga kali dan meraba urat lehemya.
"Apa yang awak buat padanya?", soal Uda Lodin pada datuk.
"Saya pukau dia supaya tidur terus”, jawab datuk pendek sambil memperkemaskan silanya.
Datuk pun menyuruh kami duduk tanpa bergerak. Datuk ke dapur dan mengambil periuk berisi nasi lalu diletakkan dekat tiang seri.
Suasana malam itu cukup sepi. Rasa sejuk terasa menyentuh kulit muka dan badan. Sesekali angin bertiup dengan kuatnya di luar menggugurkan dahan-dahan pokok yang mati.
Suara jampuk tidak kedengaran, suara burung hantu juga begitu. Kecuali suara itik dan ayam di reban macam melihat sesuatu. Bau busuk mula masuk ke lubang hidung.
Datuk terus membuka pintu dan datuk membentangkan kain hitam yang berbucu tiga. Datuk duduk bersila di situ. Sebatang lagi lilin datuk nyalakan. Lilin yang baru dibakar sumbunya itu datuk letakkan betul-betul di tengah pintu.
Datuk terus bertafakur. Dia membaca sesuatu. Cara mendadak api lilin di tengah pintu padam. Bunyi tapak kaki orang melangkah jelas terdengar. Datuk bangun sambil memeluk tubuh.
"Siapa?", terdengar suara perempuan.
"Tetamu suami kamu”, jawab datuk.
"Apa halnya?"
"Saja datang."
"Aku nak masuk ke rumah, lalu kau dari situ?"
"Masuklah ini rumah kamu. Tapi nyalakan api liIin yang padam."
Selasai sahaja datuk bercakap, api liIin yang padam terus menyala. Bau busuk bertambah kuat.
Muka saya terasa dilekati sesuatu. Saya raba dan cium. Ternyata muka saya dilekati lumpur dari kubur. Baunya juga cukup busuk.
Bunyi tapak kaki orang melangkah kian kuat. Dengan pertolongan cahaya lilin saya dapat melihat satu lembaga memakai kain putih yang sudah koyak dan penuh lumpur.
"Kain kapan”, kata hati saya.
Lembaga itu bagaikan tahu apa yang bergolak dalam dada saya, lalu secebis kain kapan yang busuk di campakkan kepada saya. Bentuk mukanya tidak dapat saya lihat dengan jelas.
"Aku lapar”, saya terdengar lagi suara perempuan.
"Makanlah”, sahut datuk.
Saya lihat periuk nasi bergerak dan saya terdengar suara orang mengunyah sesuatu.
Saya menggigit bibir. Uda Lodin menutup lubang hidungnya dengan tangan. Dalam cahaya samar-samar itu juga saya lihat lembaga yang berkain kapan kotor menghampiri suaminya.
Ia mencangkung di situ sambil meraba-raba pipi dan rambut suaminya. Perempuan itu menangis tersedu-sedu.
Darah saya tersirap kerana jari-jari perempuan itu sudah tidak berdaging lagi.
Hanya tulang jari dengan kuku yang panjang jelas kelihatan berlari-Iari atas pipi dan tengkuk suaminya. Beberapa daging lengan dan pahanya yang sudah reput jatuh ke atas lantai.
Datuk terus melompat dan memukul belakang perempuan itu dengan batang tepus sebanyak tujuh kali. Datuk juga menyuruh Uda Lodin memasang api pada pelita minyak tanah.
Bila pelita sudah di pasang, wajah perempuan itu jelas kelihatan. Matanya sudah berlubang, daging pipinya jatuh satu-satu kelantai macam habuk kayu yang baru di ketam.
Giginya masih kuat dan kelihatan putih bersih. Saya tidak sanggup memandang wajah yang amat menakutkan itu.
"Apa yang kau lakukan pada suamimu?”, tanya datuk.
Perempuan itu tidak menjawap. Dia berjalan ke arah periuk nasi. Kedua belah kakinya di kangkangnya, dengan periuk nasi itu betul-betul berada di celah kangkangnya.
Beberapa ketul daging yang buruk di bahagian punggung jatuh ke dalam periuk tersebut. Setelah beberapa saat periuk itu di berikan pada suaminya.
Macam ada suatu kuasa yang luar biasa, suaminya bangun lalu memakan nasi itu dengan lahapnya, kemudian suaminya tidur kembali.
"Kau berikan suamimu nasi tangas?", tanya datuk.
"Ya. Saya sayangkan dia. Saya mahu dia mendengar kata dan tidak mencari betina lain."
"Perbuatan ini dikutuk Tuhan dan berdosa besar."
Perempuan itu tidak menjawap. Dia terus duduk merenung wajah suaminya dan memukul-mukul dadanya.
"Dari siapa kau dapat ilmu ini?", soal datuk.
Perempuan itu tetap membisu. Datuk pukul lagi hingga perempuan itu mengakui bahawa dia menuntut ilmu dari seorang perempuan tua yang memang menaruh dendam pada lelaki.
Menurutnya, perempuan itu memang seorang yang baik. Tetapi lakinya yang kuat berjudi itu selalu memukulnya bila kalah main. Kemudian dia dimadukan oleh lakinya dengan seorang perempuan.
Mula dari hari itulah dia mencari ilmu nasi tangas dan di kenakan pada suaminya, hingga suaminya
jadi bodoh dan tidak boleh membilang hingga kesepuluh kecuali di tunjuk atau diajar olehnya sendiri. Datuk terdiam.
Saya dan Uda Lodin berpandangan sama sendiri. Saya lihat datuk membuka kain yang melilit kepalanya. Datuk membuka bajunya dan menyarungkan ke tubuhnya dalam keadaan terbalik.
"Kau tahu, perbuatan kamu salah dalam ajaran agama. Dan kau tidak di terima oleh bumi. Roh kau ditolak ke dunia merayau-rayau selama empat puluh hari sebelum dihumbankan ke neraka."
"Saya tidak tahu."
"Suami kau seorang lelaki yang baik, kenapa kau buat perkara ini?", soal datuk lagi.
Perempuan itu diam. Dia cuba bangun dan mahu menerkam ke arah datuk. Cepat-cepat datuk memukul badannya dengan batang tepus.
Ternyata pukulan itu tidak mendatangkan kesan. Dia membuka kain kapannya lalu melemparkan pada datuk.
Datuk menahannya dengan kedua belah tangannya hingga kain kapan itu berbalik kepadanya.
Datuk lalu membaca beberapa potong ayat suci sehingga perempuan yang sudah tinggal rangka itu terperosok ke tepi dinding sambil menutup mukanya. Dia kelihatan takut dan cemas sekali.
"Roh engkau tidak akan diterima Allah selagi kau takut minta ampun dan maaf pada suamimu”, pekik datuk.
"Engkau siapa menyuruh aku berbuat begitu”, balas perempuan itu dengan kuat.
Datuk lalu mengambil sebatang tepus lagi dan menekan ke dada perempuan itu.
"Engkau syaitan. Engkau syaitan”, ujar datuk kemudian membaca beberapa ayat suci lagi.
Ternyata hantu perempuan itu tidak mahu mengaku kalah. Barangkali, rasa sabar datuk sudah hilang, datuk terus menepuk kedua belah tangannya.
Perempuan itu menjerit macam kena sesuatu yang panas dan terus bersuara minta ampun pada suaminya.
Bila suara jeritan perempuan itu hilang, semua pelita dalam rumah padam. Bila dinyalakan semula, perempuan itu sudah hilang.
Datuk tepuk dahi suami tiga kali sambil mengurut lehernya. Suami hantu perempuan itu tersedar dari tidur.
Tamat siri 25/284
BACA: SBDJ Siri 24: Puaka Tiang Seri
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)
-SENTIASAPANAS.COM