Penulis sentiasa berpegang kepada prinsip bahawa tidak salah untuk mencari sesuatu kebenaran asalkan tidak menjejaskan akidah sebagai seorang muslim. Sebenarnya penulis benar-benar tertarik dengan satu cabang kajian yang sering dipandang sepi oleh umat Islam iaitu Egyptologi.
Egyptologi adalah kajian yang terperinci merangkumi sejarah, adat, agama, bahasa dan tatacara hidup masyarakat Mesir yang dipercayai telah mendiami lembah sungai Nil sejak 3,000 sebelum masihi sehingga abad ke-4 selepas masihi.
Di Amerika Syarikat, Egyptologi diklasifikasikan sebagai salah satu cabang kepada bidang Arkeologi.
Ahli-ahli Egytologi yang pertama
Ahli ‘Egyptologi’ yang pertama dipercayai adalah Firaun Mesir itu sendiri iaitu Tutmoses IV yang dikatakan telah memulihkan patung Sphinx yang tersergam di hadapan Sungai Nil.
Manakala ahli Egyptologi Islam yang pertama adalah ahli sufi terkenal, Zun Nun al-Misri yang diriwayatkan sangat meminati tulisan Hiroglif Mesir dan dikatakan telah memahami sebahagian besar tulisan berkenaan.
Seorang lagi ilmuwan Islam yang pertama digelar ahli Egyptologi adalah Ibnu Washiyya yang dikatakan telah mendahului Jean-François Champollion dalam menafsir tulisan Higrolif sebanyak empat abad.
Champollion dikenali pada hari ini sebagai individu pertama yang menafsir tulisan Higrolif susulan terjumpanya batu Rosetta.
Begitulah besarnya cabang bidang Egytologi ini meskipun banyak sudah dibongkar dan dibuat kajian namun, masih banyak lagi yang belum terbongkar sepenuh.
Antaranya berkenaan persoalan siapakah Firaun yang memusuhi Nabi Musa as. Al-Quran tidak mencatatkan siapakah Firaun tersebut. Begitu juga dengan Injil dan Taurat.
Walau bagaimanapun, penulis tertarik dengan kajian yang dilakukan oleh seorang ahli Egyptologi warga British kelahiran Mesir, Ahmed Osman.
Ahmed Osman secara terperinci telah mendakwa bahawa seorang figura Mesir Purba bernama Yuya adalah Nabi Yusuf yang diceritakan Allah SWT dalam al-Quran sebagai seorang menteri kerajaan Mesir Purba.
Nabi Yusuf a.s. seperti yang diceritakan dalam al-Quran, Taurat dan Injil
Sejak satu abad yang lalu, pencarian tentang siapakah Nabi Yusuf a.s. dalam peradaban Mesir Purba giat dilakukan.
Kebanyakan dilakukan oleh ahli arkeologi dari Eropah dengan bersandarkan kepada Kitab New Tastement (Injil) dan Old Tastement (Taurat).
Namun, kajian tersebut menemui jalan buntu kerana hasil penemuan yang tidak menepati dengan apa yang disifatkan dalam kedua-dua kitab suci agama Kristian dan Yahudi.
Dalam kitab tersebut ada menceritakan bagaimana Nabi Yusuf a.s. telah dikhianati oleh adik-beradiknya dengan meletakkan baginda di dalam perigi tua.
Adik-beradik baginda juga telah menipu bapanya iaitu Nabi Ya’kub a.s. dengan mendakwa Nabi Yusuf a.s. telah dibaham serigala dengan menunjukkan baju yang dilumur darah haiwan sebagai bukti.
Nabi Ya’kub a.s. yang mengetahui anak-anaknya telah berbohong terpaksa redha dan meratapi nasib dirinya.
Akibatnya, mata nabi Ya’kub menjadi buta kerana kerap menangisi kehilangan anak kesayanganya itu.
Dalam ketiga-tiga kitab tidak menyalahi fakta asal antara satu sama lain dan ada menyatakan bagaimana Nabi Yusuf a.s. akhirnya diselamatkan daripada perigi buta tersebut dan dibawa ke Mesir untuk dijadikan hamba abdi.
Nabi Yusuf a.s. kemudian dibeli oleh seorang menteri dan dijaga bagaikan anak mereka sendiri dan menteri tersebut hanya digelar al-Aziz.
Al-Aziz hanyalah panggilan bagi seorang menteri dan bukanlah nama sebenar menteri yang menjaga Nabi Yusuf a.s. Dalam Injil dan Taurat, nama menteri tersebut telah disebut sebagai Potiphar.
Apabila dewasa, Nabi Yusuf a.s. telah melalui sebuah dugaan yang maha hebat apabila digoda oleh ibu angkatnya sendiri, Zulaikha. Di dalam Injil mahupun Taurat, nama Zulaikha langsung tidak dinyatakan.
Akibat fitnah daripada Zulaikha, Nabi Yusuf a.s. kemudiannya dihumban ke dalam penjara. Di dalam penjara, Nabi Yusuf a.s. telah menunjukkan mukjizatnya dengan menafsir mimpi seorang banduan.
Kebolehan Nabi Yusuf a.s. telah sampai kepada Firaun yang memerintah Mesir pada waktu itu. Nabi Yusuf a.s. telah dipanggil untuk menafsir mimpi Firaun.
Kejayaan menafsir mimpi Firaun dengan tepat akhirnya telah membuatkan baginda diangkat menjadi wazir negara Mesir Purba.
Dakwaan Ahmed Osman
Ahmed Osman telah mendakwa Yuya adalah Nabi Yusuf a.s. dengan beberapa bukti yang boleh dikatakan kukuh. Ahmed Osman yang menggunakan tiga sumber rujukan iaitu al-Quran, Injil dan Taurat sebagai sokongan dalam kajian beliau berkenaan dengan Yuya.
Antara dakwaan Ahmed Osman berkenaan Yuya adalah:
1. Tangan Yuya
Mumia Yuya menurut Osman tidak seperti mumia-mumia yang lain. Tangan mumia Yuya tidak menyilangkan tangan seperti mumia Firaun dan mumia pembesar-pembesar Firaun.
Adat menyilang tangan di dada sebenarnya adalah mengikut tatacara Osiris iaitu salah satu dewa besar Mesir Purba.
Tangan Mumia Yuya bagaimanapun diletakkan pada bawah dagunya, menyerupai adat resam bangsa Semitik atau bani Israil, memungkinkan bahawa Yuya adalah individu yang bukan berasal daripada Mesir.
2. Yuyu dan janggut
Wajah Yuya menyerupai wajah bangsa Semitik. Ia bersandarkan kepada janggut, dagu dan wajah mumia Yuya yang bujur seperti wajah tipikal bangsa Semitik.
Ia ditambah dengan fakta bahawa tiada Firaun dan pembesar Firaun yang menyimpan janggut kecuali Yuya sahaja. Adat menyimpan janggut biasa dilakukan oleh bani Israil pada dahulukala.
Ia bersandarkan kepada tafsir al-Qummi melalui Jaafar al-Sadiq yang berkata bahawa Allah SWT telah menganugerahkan kepada moyang kepada bangsa Israil dan Arab (Bangsa Semitik), Nabi Ibrahim a.s. sebanyak sepuluh kebaikan.
Lima di kepala dan lima lagi di badannya.
Di kepala:
Di badan:
Maka jelas sekali menunjukkan anak cucu Nabi Ibrahim perlu mengikut syariat yang diturunkan daripada baginda termasuklah nabi Yusuf a.s. yang merupakan cicit baginda sendiri melalui datuknya, Nabi Ishak a.s.
Melalui penemuan mumia Yuya yang tidak bercukur janggut jelas membukti ia berasal daripada bangsa Semitik dan bukannya seseorang berbangsa Mesir.
3. Bapa kepada Firaun
Yuya adalah satu-satunya individu yang digelar ‘Bapa kepada Firaun’ selari dengan apa yang tercatat dalam Injil melalui Genesis 45:8.
“So then, it was not you who sent me here, but God. He made me father to Pharaoh, lord of his entire household and ruler of all Egypt."
Mana-mana individu tidak pernah digelar bapa kepada Firaun dan gelaran seperti ini adalah kebesaran yang dianugerahkan kepada Yuya sebagai orang kepercayaan Firaun. Ia jelas dinyatakan dalam al-Quran dalam surah Yusuf ayat 54.
Dan raja(Firaun) berkata, “Bawalah Yusuf kepadaku, agar aku memilih dia sebagai orang yang rapat kepadaku.” Maka tatkala raja (Firaun) telah bercakap-cakap dengannya, dia berkata, “Sesungguhnya kamu (mulai) hari ini menjadi seorang yang berkedudukan tinggi lagi dipercayai pada sisi kami (Firaun dan pembesar-pembesar lain).”
Menurut ahli Egyptologi, Yuya digelar Father of Pharoah adalah kerana Yuya merupakan bapa mertua kepada Firaun Amenhotep III melalui perkahwinannya dengan anak perempuan Yuya, Tiye.
Tiye adalah salah seorang Isteri Diraja Terhebat (Great Royal Wife) dan dianggap nenek moyang kepada fahaman Monoteisme.
Tiye digelar nenek-moyang kepada fahaman Monoteisme kerana anaknya, Firaun Akhanaten telah melakukan revolusi agama dengan menghapuskan fahaman menyembah banyak tuhan kepada satu tuhan sahaja.
Persoalannya, bagaimana Tiye boleh digelar sedemikian rupa? Amat mustahil Tiye mendapat visi daripada Tuhan kerana tiada nabi daripada gologan wanita melainkan terpengaruh dengan seseorang yang paling rapat dengannya. Dan orang paling rapat dengan Tiye semestinya bapanya sendiri iaitu Yuya.
Kaitan Yuya dengan Tiye dan gelaran “bapa kepada Firaun” amat menyakinkan bahawa Yuya sebenarnya adalah Nabi Yusuf a.s. yang diceritakan dalam tiga kitab suci agama Samawi (agama langit).
4. Isteri dan gelaran Nabi Yusuf a.s.
Firaun juga telah menganugerahkan Nabi Yusuf a.s. dengan isteri daripada bangsa Egypt dan nama dalam bahasa Mesir purba.
Isteri Nabi Yusuf a.s. telah dinyatakan dalam Taurat melalui Book of Genesis sebagai Asenath, anak kepada seorang paderi Firaun bernama Potipherah.
Sejarahwan Mesir, Manetho telah menulis sejarah negaranya pada abad ketiga sebelum Masihi.
Beliau telah menyebut berkenaan Firaun Amenhotep III mempunyai seorang menteri yang digelar Sef.
Ia kelihatan seperti nama Josef dalam bahasa Ibrani dan Yusof dalam bahasa Arab dan jika digabungkan dengan Yu (merujuk kepada tuhan bani Israil, Yahweh) dan gelaran Mesir purba kepada Nabi Yusuf a.s. iaitu Sef, ia jelas boleh mengabungkan perkataan: Y.U.S.E.F.
Telah menjadi kebiasaan adat orang dahulu kala mengabungkan nama sepertimana yang biasa kita dengar iaitu Tutankhamun (hasil gabungan nama gelarannya, Tutan dan nama tuhan sembahannya, Amon), Amenhotep (gabungan tuhan Amen dan nama gelarannya Hotep) dan banyak lagi maka, tidak mustahil nama Nabi Yusuf a.s. adalah hasil gabungan tersebut. Wallahu a'lam.
5. Bandar seratus pintu gerbang
Melalui perbandingan antara ketiga-tiga kitab suci dan rekod sejarah Mesir purba, terdapat satu fakta yang boleh menguatkan lagi dakwaan bahawa Yuya adalah Nabi Yusuf a.s.
Dalam al-Quran, nabi Ya’kub a.s. telah berpesan kepada anak-anaknya supaya memasuki pintu gerbang yang berlainan atas sebab-sebab tertentu. Ia termaktub dalam surah Yusuf ayat 67,
Dan Ya’qub berkata, “Hai anak-anakku janganlah kamu (bersama-sama) masuk dari satu pintu gerbang, dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang berlain-lain; namun demikian aku tiada dapat melepaskan kamu barang sedikitpun dari pada (takdir) Allah. Keputusan menetapkan (sesuatu) hanyalah hak Allah; kepada-Nya-lah aku bertawakkal dan hendaklah kepada-Nya saja orang-orang yang bertawakkal berserah diri.”
Dalam tradisi masyarakat Yahudi ada memperkatakan perihal kebimbangan adik-beradik Yusuf a.s. berkenaan niat jahat bangsa Mesir sehingga mereka telah melalui sepuluh pintu gerbang yang berlainan.
“His brothers, fearing the evil eye, entered the city at ten different gates.” (Midrash Bereshith Rabbah 89)
Mengikut penyajak terkenal berbangsa Yunani, Homer dalam sajaknya yang ditulis pada abad ke-8 sebelum Masihi, bandar Thebes mempunyai lebih seratus pintu gerbang yang berlainan.
Bandar Thebes yang terletak di timur tebing sungai Nil adalah pusat pemerintahan kerajaan Mesir Purba.
Homer menggelarnya “Bandar seratus pintu gerbang” maka, ia jelas menggambarkan wahyu yang disampaikan dalam al-Quran adalah merujuk kepada Bandar Thebes yang juga tempat bersemayamnya Firaun dan para menterinya termasuklah Nabi Yusuf a.s. sendiri.
Penyangkalan orang Yahudi dan Kristian
Mengikut tradisi bani Israil, keranda nabi Yusuf a.s. telah tenggelam ke dalam sungai Nil walau bagaimanapun, terdapat juga dakwaan yang menyatakan bahawa jenazah nabi Yusuf a.s. disemadikan dalam Istana Diraja sesuai dengan statusnya sebagai menteri paling kanan Firaun ketika hayatnya.
Semasa Exodus, Nabi Musa a.s. dikatakan telah dibantu oleh Serah, anak kepada Asher untuk menaikkan keranda Nabi Yusuf a.s. yang tenggelam di dalam Sungai Nil.
Serah kemudian menunjukkan tempat di mana keranda Nabi Yusuf a.s. berada. Nabi Musa a.s. tanpa berlengah telah melontar batu ke dalam sungai dan berseru, "Yusuf! Yusuf! Masanya telah tiba untuk bani Israil diselamatkan daripada musuh mereka; bangkitlah dan jangan berlengah lagi!"
Ajaib sekali, keranda tersebut telah timbul dan terus diambil untuk dibawa bersama ke tanah yang dijanjikan.
Namun, tradisi Bani Israil tidak boleh dibenarkan sepenuhnya terutamanya kita sebagai Umat Islam.
Kebanyakannya telah pun ditokok tambah untuk kepentingan mereka sendiri dan begitulah yang terjadi kepada kisah jenazah Nabi Yusuf a.s. yang dikatakan tenggelam dalam sungai Nil.
Dalam kajian Ahmed Osman, ia adalah satu-satunya penyangkalan daripada individu yang menentang teorinya.
Wallahu a'lam.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: takusahrisau
Mumia Yuya.
Egyptologi adalah kajian yang terperinci merangkumi sejarah, adat, agama, bahasa dan tatacara hidup masyarakat Mesir yang dipercayai telah mendiami lembah sungai Nil sejak 3,000 sebelum masihi sehingga abad ke-4 selepas masihi.
Di Amerika Syarikat, Egyptologi diklasifikasikan sebagai salah satu cabang kepada bidang Arkeologi.
Ahli-ahli Egytologi yang pertama
Ahli ‘Egyptologi’ yang pertama dipercayai adalah Firaun Mesir itu sendiri iaitu Tutmoses IV yang dikatakan telah memulihkan patung Sphinx yang tersergam di hadapan Sungai Nil.
Manakala ahli Egyptologi Islam yang pertama adalah ahli sufi terkenal, Zun Nun al-Misri yang diriwayatkan sangat meminati tulisan Hiroglif Mesir dan dikatakan telah memahami sebahagian besar tulisan berkenaan.
Seorang lagi ilmuwan Islam yang pertama digelar ahli Egyptologi adalah Ibnu Washiyya yang dikatakan telah mendahului Jean-François Champollion dalam menafsir tulisan Higrolif sebanyak empat abad.
Champollion dikenali pada hari ini sebagai individu pertama yang menafsir tulisan Higrolif susulan terjumpanya batu Rosetta.
Begitulah besarnya cabang bidang Egytologi ini meskipun banyak sudah dibongkar dan dibuat kajian namun, masih banyak lagi yang belum terbongkar sepenuh.
Antaranya berkenaan persoalan siapakah Firaun yang memusuhi Nabi Musa as. Al-Quran tidak mencatatkan siapakah Firaun tersebut. Begitu juga dengan Injil dan Taurat.
Walau bagaimanapun, penulis tertarik dengan kajian yang dilakukan oleh seorang ahli Egyptologi warga British kelahiran Mesir, Ahmed Osman.
Ahmed Osman secara terperinci telah mendakwa bahawa seorang figura Mesir Purba bernama Yuya adalah Nabi Yusuf yang diceritakan Allah SWT dalam al-Quran sebagai seorang menteri kerajaan Mesir Purba.
Nabi Yusuf a.s. seperti yang diceritakan dalam al-Quran, Taurat dan Injil
Sejak satu abad yang lalu, pencarian tentang siapakah Nabi Yusuf a.s. dalam peradaban Mesir Purba giat dilakukan.
Kebanyakan dilakukan oleh ahli arkeologi dari Eropah dengan bersandarkan kepada Kitab New Tastement (Injil) dan Old Tastement (Taurat).
Namun, kajian tersebut menemui jalan buntu kerana hasil penemuan yang tidak menepati dengan apa yang disifatkan dalam kedua-dua kitab suci agama Kristian dan Yahudi.
Dalam kitab tersebut ada menceritakan bagaimana Nabi Yusuf a.s. telah dikhianati oleh adik-beradiknya dengan meletakkan baginda di dalam perigi tua.
Adik-beradik baginda juga telah menipu bapanya iaitu Nabi Ya’kub a.s. dengan mendakwa Nabi Yusuf a.s. telah dibaham serigala dengan menunjukkan baju yang dilumur darah haiwan sebagai bukti.
Nabi Ya’kub a.s. yang mengetahui anak-anaknya telah berbohong terpaksa redha dan meratapi nasib dirinya.
Akibatnya, mata nabi Ya’kub menjadi buta kerana kerap menangisi kehilangan anak kesayanganya itu.
Dalam ketiga-tiga kitab tidak menyalahi fakta asal antara satu sama lain dan ada menyatakan bagaimana Nabi Yusuf a.s. akhirnya diselamatkan daripada perigi buta tersebut dan dibawa ke Mesir untuk dijadikan hamba abdi.
Nabi Yusuf a.s. kemudian dibeli oleh seorang menteri dan dijaga bagaikan anak mereka sendiri dan menteri tersebut hanya digelar al-Aziz.
Al-Aziz hanyalah panggilan bagi seorang menteri dan bukanlah nama sebenar menteri yang menjaga Nabi Yusuf a.s. Dalam Injil dan Taurat, nama menteri tersebut telah disebut sebagai Potiphar.
Apabila dewasa, Nabi Yusuf a.s. telah melalui sebuah dugaan yang maha hebat apabila digoda oleh ibu angkatnya sendiri, Zulaikha. Di dalam Injil mahupun Taurat, nama Zulaikha langsung tidak dinyatakan.
Akibat fitnah daripada Zulaikha, Nabi Yusuf a.s. kemudiannya dihumban ke dalam penjara. Di dalam penjara, Nabi Yusuf a.s. telah menunjukkan mukjizatnya dengan menafsir mimpi seorang banduan.
Kebolehan Nabi Yusuf a.s. telah sampai kepada Firaun yang memerintah Mesir pada waktu itu. Nabi Yusuf a.s. telah dipanggil untuk menafsir mimpi Firaun.
Kejayaan menafsir mimpi Firaun dengan tepat akhirnya telah membuatkan baginda diangkat menjadi wazir negara Mesir Purba.
Dakwaan Ahmed Osman
Ahmed Osman telah mendakwa Yuya adalah Nabi Yusuf a.s. dengan beberapa bukti yang boleh dikatakan kukuh. Ahmed Osman yang menggunakan tiga sumber rujukan iaitu al-Quran, Injil dan Taurat sebagai sokongan dalam kajian beliau berkenaan dengan Yuya.
Antara dakwaan Ahmed Osman berkenaan Yuya adalah:
1. Tangan Yuya
Bandingkan mumia Yuya (kiri) dan mumia Firaun Maneptah. Lihat kedudukan tangan mereka.
Mumia Yuya menurut Osman tidak seperti mumia-mumia yang lain. Tangan mumia Yuya tidak menyilangkan tangan seperti mumia Firaun dan mumia pembesar-pembesar Firaun.
Adat menyilang tangan di dada sebenarnya adalah mengikut tatacara Osiris iaitu salah satu dewa besar Mesir Purba.
Tangan Mumia Yuya bagaimanapun diletakkan pada bawah dagunya, menyerupai adat resam bangsa Semitik atau bani Israil, memungkinkan bahawa Yuya adalah individu yang bukan berasal daripada Mesir.
2. Yuyu dan janggut
Wajah Yuya menyerupai wajah bangsa Semitik. Ia bersandarkan kepada janggut, dagu dan wajah mumia Yuya yang bujur seperti wajah tipikal bangsa Semitik.
Ia ditambah dengan fakta bahawa tiada Firaun dan pembesar Firaun yang menyimpan janggut kecuali Yuya sahaja. Adat menyimpan janggut biasa dilakukan oleh bani Israil pada dahulukala.
Ia bersandarkan kepada tafsir al-Qummi melalui Jaafar al-Sadiq yang berkata bahawa Allah SWT telah menganugerahkan kepada moyang kepada bangsa Israil dan Arab (Bangsa Semitik), Nabi Ibrahim a.s. sebanyak sepuluh kebaikan.
Lima di kepala dan lima lagi di badannya.
Di kepala:
- Bercukur misai.
- Menyimpan janggut.
- Bercukur rambut di kepala.
- Memberus gigi.
- Memutihkan gigi.
Di badan:
- Berkhatan.
- Memotong kuku.
- Membersih badan dengan air bersih.
- Mencukur bulu ari-ari.
- Membersih diri selepas berjimak(mandi hadas besar).
Maka jelas sekali menunjukkan anak cucu Nabi Ibrahim perlu mengikut syariat yang diturunkan daripada baginda termasuklah nabi Yusuf a.s. yang merupakan cicit baginda sendiri melalui datuknya, Nabi Ishak a.s.
Melalui penemuan mumia Yuya yang tidak bercukur janggut jelas membukti ia berasal daripada bangsa Semitik dan bukannya seseorang berbangsa Mesir.
3. Bapa kepada Firaun
Tiye.
Yuya adalah satu-satunya individu yang digelar ‘Bapa kepada Firaun’ selari dengan apa yang tercatat dalam Injil melalui Genesis 45:8.
“So then, it was not you who sent me here, but God. He made me father to Pharaoh, lord of his entire household and ruler of all Egypt."
Mana-mana individu tidak pernah digelar bapa kepada Firaun dan gelaran seperti ini adalah kebesaran yang dianugerahkan kepada Yuya sebagai orang kepercayaan Firaun. Ia jelas dinyatakan dalam al-Quran dalam surah Yusuf ayat 54.
Dan raja(Firaun) berkata, “Bawalah Yusuf kepadaku, agar aku memilih dia sebagai orang yang rapat kepadaku.” Maka tatkala raja (Firaun) telah bercakap-cakap dengannya, dia berkata, “Sesungguhnya kamu (mulai) hari ini menjadi seorang yang berkedudukan tinggi lagi dipercayai pada sisi kami (Firaun dan pembesar-pembesar lain).”
Menurut ahli Egyptologi, Yuya digelar Father of Pharoah adalah kerana Yuya merupakan bapa mertua kepada Firaun Amenhotep III melalui perkahwinannya dengan anak perempuan Yuya, Tiye.
Tiye adalah salah seorang Isteri Diraja Terhebat (Great Royal Wife) dan dianggap nenek moyang kepada fahaman Monoteisme.
Tiye digelar nenek-moyang kepada fahaman Monoteisme kerana anaknya, Firaun Akhanaten telah melakukan revolusi agama dengan menghapuskan fahaman menyembah banyak tuhan kepada satu tuhan sahaja.
Persoalannya, bagaimana Tiye boleh digelar sedemikian rupa? Amat mustahil Tiye mendapat visi daripada Tuhan kerana tiada nabi daripada gologan wanita melainkan terpengaruh dengan seseorang yang paling rapat dengannya. Dan orang paling rapat dengan Tiye semestinya bapanya sendiri iaitu Yuya.
Kaitan Yuya dengan Tiye dan gelaran “bapa kepada Firaun” amat menyakinkan bahawa Yuya sebenarnya adalah Nabi Yusuf a.s. yang diceritakan dalam tiga kitab suci agama Samawi (agama langit).
4. Isteri dan gelaran Nabi Yusuf a.s.
Firaun juga telah menganugerahkan Nabi Yusuf a.s. dengan isteri daripada bangsa Egypt dan nama dalam bahasa Mesir purba.
Isteri Nabi Yusuf a.s. telah dinyatakan dalam Taurat melalui Book of Genesis sebagai Asenath, anak kepada seorang paderi Firaun bernama Potipherah.
Sejarahwan Mesir, Manetho telah menulis sejarah negaranya pada abad ketiga sebelum Masihi.
Beliau telah menyebut berkenaan Firaun Amenhotep III mempunyai seorang menteri yang digelar Sef.
Ia kelihatan seperti nama Josef dalam bahasa Ibrani dan Yusof dalam bahasa Arab dan jika digabungkan dengan Yu (merujuk kepada tuhan bani Israil, Yahweh) dan gelaran Mesir purba kepada Nabi Yusuf a.s. iaitu Sef, ia jelas boleh mengabungkan perkataan: Y.U.S.E.F.
Telah menjadi kebiasaan adat orang dahulu kala mengabungkan nama sepertimana yang biasa kita dengar iaitu Tutankhamun (hasil gabungan nama gelarannya, Tutan dan nama tuhan sembahannya, Amon), Amenhotep (gabungan tuhan Amen dan nama gelarannya Hotep) dan banyak lagi maka, tidak mustahil nama Nabi Yusuf a.s. adalah hasil gabungan tersebut. Wallahu a'lam.
5. Bandar seratus pintu gerbang
Salah satu pintu gerbang di bandar purba Thebes.
Melalui perbandingan antara ketiga-tiga kitab suci dan rekod sejarah Mesir purba, terdapat satu fakta yang boleh menguatkan lagi dakwaan bahawa Yuya adalah Nabi Yusuf a.s.
Dalam al-Quran, nabi Ya’kub a.s. telah berpesan kepada anak-anaknya supaya memasuki pintu gerbang yang berlainan atas sebab-sebab tertentu. Ia termaktub dalam surah Yusuf ayat 67,
Dan Ya’qub berkata, “Hai anak-anakku janganlah kamu (bersama-sama) masuk dari satu pintu gerbang, dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang berlain-lain; namun demikian aku tiada dapat melepaskan kamu barang sedikitpun dari pada (takdir) Allah. Keputusan menetapkan (sesuatu) hanyalah hak Allah; kepada-Nya-lah aku bertawakkal dan hendaklah kepada-Nya saja orang-orang yang bertawakkal berserah diri.”
Dalam tradisi masyarakat Yahudi ada memperkatakan perihal kebimbangan adik-beradik Yusuf a.s. berkenaan niat jahat bangsa Mesir sehingga mereka telah melalui sepuluh pintu gerbang yang berlainan.
“His brothers, fearing the evil eye, entered the city at ten different gates.” (Midrash Bereshith Rabbah 89)
Mengikut penyajak terkenal berbangsa Yunani, Homer dalam sajaknya yang ditulis pada abad ke-8 sebelum Masihi, bandar Thebes mempunyai lebih seratus pintu gerbang yang berlainan.
Bandar Thebes yang terletak di timur tebing sungai Nil adalah pusat pemerintahan kerajaan Mesir Purba.
Homer menggelarnya “Bandar seratus pintu gerbang” maka, ia jelas menggambarkan wahyu yang disampaikan dalam al-Quran adalah merujuk kepada Bandar Thebes yang juga tempat bersemayamnya Firaun dan para menterinya termasuklah Nabi Yusuf a.s. sendiri.
Penyangkalan orang Yahudi dan Kristian
Mengikut tradisi bani Israil, keranda nabi Yusuf a.s. telah tenggelam ke dalam sungai Nil walau bagaimanapun, terdapat juga dakwaan yang menyatakan bahawa jenazah nabi Yusuf a.s. disemadikan dalam Istana Diraja sesuai dengan statusnya sebagai menteri paling kanan Firaun ketika hayatnya.
Semasa Exodus, Nabi Musa a.s. dikatakan telah dibantu oleh Serah, anak kepada Asher untuk menaikkan keranda Nabi Yusuf a.s. yang tenggelam di dalam Sungai Nil.
Serah kemudian menunjukkan tempat di mana keranda Nabi Yusuf a.s. berada. Nabi Musa a.s. tanpa berlengah telah melontar batu ke dalam sungai dan berseru, "Yusuf! Yusuf! Masanya telah tiba untuk bani Israil diselamatkan daripada musuh mereka; bangkitlah dan jangan berlengah lagi!"
Ajaib sekali, keranda tersebut telah timbul dan terus diambil untuk dibawa bersama ke tanah yang dijanjikan.
Namun, tradisi Bani Israil tidak boleh dibenarkan sepenuhnya terutamanya kita sebagai Umat Islam.
Kebanyakannya telah pun ditokok tambah untuk kepentingan mereka sendiri dan begitulah yang terjadi kepada kisah jenazah Nabi Yusuf a.s. yang dikatakan tenggelam dalam sungai Nil.
Dalam kajian Ahmed Osman, ia adalah satu-satunya penyangkalan daripada individu yang menentang teorinya.
Wallahu a'lam.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: takusahrisau